06.07.2019

Béla Bartók - komponisten med de sensitive ørene


Béla Bartók - komponisten med de sensitive ørene



  Jeg har ikke skrevet så mye om musikere/komponister (bortsett fra Grieg da). Kanskje mest fordi jeg ikke har peiling på musikk, selv om jeg liker å lytte til det. Men jeg fant en morsom, riktignok veldig kort episode relatert til ovennevnte, som jeg ønsket å dele. Først litt fakta:

  Béla Viktor János Bartók (1881-1945) var en ungarsk komponist. Han var også en slags musikkens H.C. Andersen, og foretok mange og lange reiser rundt i Ungarn, Romania, Tyrkia og Jugoslavia for å få tak i folkemusikkens «sjel». Med seg på ferden hadde han en fonograf; han oppsøkte bøndene, snakket med dem, vant deres tillit og ba dem synge sangene de hadde lært seg i løpet av livet; på fonografens voksruller fanget han inn arven som bøndene hadde båret med seg fra tidligere generasjoner. Hjemme igjen analyserte han musikken og oppdaget at der gjemte musikk seg som ikke var blitt forfalsket av 1800-tallets og århundreskiftets moderne idealer fra Wien. I løpet av levetiden samlet han og utga omtrent 2000 folkemelodier. I 1940 fant han ut at det politiske klima i Ungarn og Europa forøvrig var uutholdelig, flyttet til New York hvor han døde av leukemi i september 1945.

  Bartók er anerkjent som en av Ungarns fremste komponister, vekselvis kalt «Ungarns største sønn» og «gigantisk musikktitan». På linje med pianovirtuosen og den mer internasjonalt kjente komponisten Franz Liszt (1811-1886), som var en av dem som influerte Bartók.

  Så til den lille vittigheten: Det sies at hans hørsel var ekstremt god. Derfor valgte han boliger som lå i strøk utenfor allfarvei. Alle lyder utenfra forstyrret ham voldsomt. Hørselen skal ha vært så skarp at han uten videre kunne avgjøre om kokka på kjøkkenet skar nudel-deigen på langs eller tvers!

  Erik Lindgren (som jeg antar refererer seg til den amerikanske komponisten født 1954) skal en gang ha sagt om Bartók:

  - Hvis bakken, jorden og mulden kunne komponere musikk, tror jeg at den ville komponere som Bartók.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Budapest - Europas hjerte», Tiden Norsk Forlag A/S, Oslo, 1992, s. 192-195.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar