22.08.2020

Anne Bull-Gundersen og Gunvor Bøgseth

 Anne Bull-Gundersen og Gunvor Bøgseth

  Før jeg kommer til dikteren, vil jeg, uten at det har noe direkte å gjøre med Bøgseth, gjerne gjengi hva forfatteren Anne B. Bull-Gundersen (født 1957) skriver i sitt forord til «dikt for damer», en tittel som syntes meg noe misvisende, da diktene i antologien virkelig er vel så leseverdige også for «herrer». Men det hun skriver om dikt, oppfattet jeg som en innertier:

(Anne Bull-Gundersen)

  «Det finnes dikt av alle slag: Nye og gamle dikt, moderne og tradisjonelle dikt, enkle og kompliserte dikt. Kloke, tankevekkende og ettertenksomme dikt, og morsomme, humoristiske og tullete dikt. Erotiske, lekne og varme dikt, og rampete, frekke og grove dikt. Melankolske, sorgfulle og fortvilte dikt, og livsbejaende, begeistrede og glade dikt, Vakre, váre og stemningsfulle dikt, og overraskende, utfordrende og provoserende dikt.

  I løpet av noen få linjer kan et dikt fortelle en historie, beskrive en stemning eller sette ord på følelser. Dikt kan få deg til å le eller gråte. Dikt kan få deg til å riste på hodet eller nikke gjenkjennende. Dikt kan røre ved hjertet ditt, eller åpne øynene dine.

  Dikt kan leses når som helst og hvor som helst. Det tar ikke lang tid å lese et dikt. Du har alltid tid til å lese et dikt. Du vil alltid finne et dikt som passer for deg.

  Les et nå, da vel!»

  Var ikke det vakkert, nær sagt poetisk skrevet?

  SÅ til poeten Gunvor Bøgseth, å finne ut noe særlig om henne, det er ikke lett! Men, hun debuterte med sin diktsamling som pensjonist, noe jeg syntes er så fint å høre! Det nærmeste jeg kom å finne ut litt mer om den modige debutanten, er i et intervju hun ga i Uniform, en nettavis for Universitetet i Oslo, i desember 2000, samme år som diktsamlingen ble utgitt. Der står det bla (foruten at dikteren flere ganger omtaler seg selv som «et naturbarn», og at hun «gjerne bruker naturen som metafor»):

(Gunvor Bøgseth)

  «Gunvor Bøgseths liv er i seg selv et dikt. Ikke diktet, men levd.

- Jeg er født i Orkdal og flyttet til Oslo da jeg var ti år. Jeg var yngst i en søskenflokk på sju. Mine foreldre var allerede gamle da jeg var ganske ung. Jeg gikk mye for meg selv og tenkte. Ingen snakket stort til meg, jeg var jo alltid så mye yngre, sier Bøgseth.

  Hvor gammel? Hvor lenge? - Hun vil ikke ut med det. Det er ikke relevant, mener Bøgseth, og sier at hun alltid har villet frigjøre seg fra dette med alder målt i år. - Du er tidløs du, Gunvor, sa en venn av meg for noen år siden. Jeg holder meg til det, jeg, sier hun.

- Jeg giftet meg ung, fikk fire barn og skilte meg etter ti år. - Barna mine var da i alderen 1-9 år. Jeg var alene med barna, klarte meg selv, uten støtte. Hvordan? Ved å starte en kjoleforretning. I 1950 åpnet hun en eksklusiv forretning i Akersgata 28. - Til å begynne med jobbet jeg døgnet rundt. Men jeg lyktes. Forretningen gikk godt, jeg hadde en utrolig arbeidskapasitet forteller Bøgseth. Men etter 25 år la hun ned butikken.»

  «Barna var blitt store, og Bøgseth ville gjøre det hun aller helst ville. - Først lenge etter å ha blitt pensjonist, begynte jeg så smått å få tilfredsstilt min kunnskapstørst, smiler hun.»

Og hun avslutter i intervjuet med bravur:

  «- Jeg lever underveis, det er jeg veldig bevisst. Mange av mine samtidige er døde. Men jeg har da den fordel at jeg går rundt og lever, sier hun og smiler. - Ja, er ikke det en fordel, da?»

Her gjengis enkelte dikt:

Tegn

Når høsten feller sitt løv
Spøker våren i mitt hjerte

Ensomhetens historie

Et menneske tar til
Et menneske tar av
Det var det hele

Fordrevet

Vis meg et sted å vende tilbake
                                    uten sorg
Let opp et sted jeg ikke har vært
                                   noen gang
            Dit vil jeg fare

Pensjonistens ståsted

Før skulle jeg bare klare jobben
          Nå skal jeg klare livet

De som kan tilføre mer om dikteren, hører jeg gjerne fra!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste dikt osv., klikk her.

Kilder: Uniform, UiO, av Trine Nickelsen, 01.12.2000, Gunvor Bøgseth: «Tilsynelatende». Solum Forlag, Oslo, 2000, «dikt for damer», samlet og redigert av Anne B. Bull-Gundersen, J. M. Stenersens Forlag AS, Oslo, 2002 (med takk til giveren av begge de to siste)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar