13.09.2020

Halfdan Rasmussen og Dorothy Parker

 Halfdan Rasmussen og Dorothy Parker

  Halfdan Rasmussen (1915-2002) var en dansk dikter og forfatter. Han ble en av Danmarks mest folkekjære diktere. Og mottok en solid «bunke» med priser og utmerkelser: 2000 Johannes Ewald Legatet, i 1988 Det Danske Akademis Store Pris, 1985 Jeanne og Henri Nathansens Minnelegat, 1965 Kulturministeriets Børnebogs-pris for Børnerim, 1963 Henrik Pontoppidans Mindefonds Legat, 1962 Jeanne og Henri Nathansens Fødselsdagslegat, 1960 Holger Drachmann-legatet, 1958, De Gyldne Laurbær, 1957, Emil Aarestrup-medaljen, 1946 Emma Bærentzens Legat. Han ga ut mer enn 80 bøker. Selv falt jeg litt for følgende muntre regle:

(Rasmussen)

Else elsker pelser

Else elsker pelser.
Else elsker pølser.
Pølser åt hun dagen lang.
Elses pels ble alt for trang.
Pelsen holdt, men Else sprakk.
Else - pelse - pølsesnakk.

(Gjendiktet av Arild Nyquist)

  Dorothy Parker (1883-1967) har jeg skrevet om før (klikk her), men i tillegg til den lille historien, syntes jeg det også er plass for dikt av henne. Her er ett som jeg fant ganske så festlig:

Indian summer

Som ung - da jeg gjorde til lags
   hver mann som kom forbi.
Jeg jenket meg og passet straks
   til mannens teori.

Nu er jeg - mer erfaringsrik -
   min egen rettesnor,
og liker du meg ikke slik,
   så dra dit pepper’n gror!

(Gjendiktet av André Bjerke)

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter(e), klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «dikt for damer», samlet og redigert av Anne B. Bull-Gundersen, J. M. Stenersens Forlag AS, Oslo, 2002

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar