25.05.2019

Einar Økland




  Ble visst ikke helt ferdige med diktere. Einar Andreas Økland (født tidlig i 1940) er også psykolog, essayist, dramatiker, forfatter og kritiker. Han skriver på nynorsk. Men ikke alltid, selv om han debuterte med diktsamlingen «Ein gul dag» i 1963, så hadde han en «snikdebut», hans aller første dikt ble nemlig publisert i Haugesunds Avis lille julaften 1959 (tenke seg til, nøyaktig 100 år etter at Sigurd Ibsen ble født!). Nittenåringen uttrykte seg på bokmål i diktet med tittel identisk med diktets første setning:

Mine veier er mange.
Jeg går dem aldri.
I hvert fall ikke til endes.
Jeg søker på tvers
og slår ofte leir
og sover i gule blomster -
helst der hvor ingen kommer.
På min ferd gjennom livet,
på let etter noe
jeg aldri har sett,
trår jeg varsom i gresset,
og morgenen etter
er sporet mitt vekk.

  Det er kanskje lov å være personlig, jeg syntes det er så flott! Tankene går til en humle sovende i løvetann eller en smørblomst, satt ned på papiret av en erfaren skald, ikke en yngling! Mange av Øklands andre dikt har jeg problemer med. På nynorsk finner jeg dem vanskelig tilnærmelige, i motsetning til flere andre diktere som skriver på samme målform. Men jeg skal ikke se bort fra at jeg misforstår, ølens dybde var vel det eneste jeg noenlunde klarte å mestre.

  Okke som, her er ett jeg fant litt festlig, fra «Vandreduene» (1968). Før det trekker jeg hermed tilbake, ikke min tilnærmelse mot mjød, men Øklands utilnærmelighet. I det følgende føler jeg meg hjemme:

Åtvaring til dei som fører eit usunt liv

det er usunt å døy
det vil lett spreie seg
og bli ein mote
til slutt blir det jamvel ein vane
heilt ureflektert

og så fører det gjerne med seg
ein lei pessimisme
ein trur liksom ikkje lenger
på det evige liv

sitat slutt

Kan Økland ha blitt inspirert av Jakob Sande?

Det var det hele. Nei, jeg burde nevnt at Økland har skrevet en stabel med barnebøker. For å begå noe slikt må man vel inneha masse fantasi!? Og så har han fått en rekke priser, Askeladdprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Gyldendalprisen, Brageprisens hederspris for å nevne noen.

For forrige innlegg, klikk her. For forrige dikt, klikk her. For neste innlegg, klikk her.

Kilde: Einar Økland: «Dikt i utval», Den norske Lyrikklubben, 2002, Oslo, Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar