Theodor Kittelsen - stemning fra i
og rundt Oslo
Theodor Severin Kittelsen (1857-1914), var en norsk maler, tegner og
bokkunstner. Mest kjent i dag er han kanskje for sine fantastiske tegninger av
troll og andre mystiske vesen. Men han skrev også godt. Via en historie av
Christian Krohg (klikk her) om tegneren, har jeg vært innom ham før. Uansett, jeg
har valgt å gjengi en historie fra «Folk og Trold» utgitt i 1911. For å gjøre språket
fra den gang litt mer forståelig, har jeg forsøkt å tilnærme det dagens:
På feltseng i bestestuen
En grå, kald høstdag kom jeg til Kristiania. Jeg skulle bo hos en
enkemadam i Lerfaldsgaten på Grünerløkken. Hun var barnløs og en overordentlig
respektabel kone. I slike hender ville et troskyldig ungt menneske være sikkert
bevart. Jeg skulle få mitt eget værelse og alt i huset for noen daler i
måneden. Madamen lovte å sørge for meg, som jeg var hennes egen sønn.
«Jeg fikk være velkommen!» sa madamen.
«Takk i like måte!» svarte jeg troskyldig.
«Takk i like måte!» svarte jeg troskyldig.
Madamen hadde bare to værelser, en stue og et kjøkken. Ute i kjøkkenet
stod madamens seng, midt oppe på dynene lå en gammel svart katt og knurret og
halvsov.
Jeg skulle ligge inne i stuen.
- - «Huttetu - det var da fælt så bitterlig kaldt det var!» sa madamen.
Jeg fikk sette meg litt så lenge, nu skulle hun straks få litt i ovnen. Så gikk
hun ut i kjøkkenet.
Jeg så meg omkring i værelset. Det var både pent og ordentlig. På bordet
med den grønne duk stod en lampe med papirskjerm, like ved lå et fotografialbum
og en bønnebok med et perlesydd bokmerke. Sofa og stoler var kledd med hvitt
varetrekk.
Jeg satte meg i sofaen.
Jammen var det kaldt, det røk både av nese og munn. Det var lenge siden,
det hadde vært varme i den ovnen, vindusrutene så ut, som om de var av hvitt
sukker.
For å fordrive tiden satte jeg meg til å gape og puste ut i lange drag,
- jeg moret meg over de veldige dampskyer, jeg fikk til å stige opp i den
iskalde luft.
Så kom madamen for å legge i ovnen. Da hun så meg sitte borte i sofaen,
sendte hun meg et engstelig blikk. - Jeg måtte virkelig unnskylde, hun ville
helst, at jeg ikke satte meg på sofaen og stolene, for varetrekket ble så lett
skittent. Hun skulle få inn en stol fra kjøkkenet.
Det fant jeg ganske rimelig. Litt rød i hodet over min tankeløshet
reiste jeg meg beskjeden. Madamen ga seg
til å fyre i ovnen. Først la hun forsiktig en liten glo inn i asken, derpå litt
småflis og til slutt to pinner i kors over det hele. Så ga hun seg til å puste
av alle livets krefter.
«Nu skal vi snart ha det deilig og varmt!» sa hun.
Ja, dette var altså værelset. Madamen hadde en feltseng, som hun skulle
sette inn hver kveld, så kunne jeg ligge på den der borte i kroken. Men det
hendte ofte, hun fikk besøk - helst om søndagene, da fikk jeg være så snill, å
holde meg ute på kjøkkenet med pus, eller også kunne jeg jo ta meg en spasertur
ute på gaten. Det fant jeg, var ytterst rimelig. Og så ville hun gi meg et godt
råd. - Jeg skulle sky alle slette
kamerater som selve pesten.
«Ja, tusen takk,» sa jeg.
- Å det var jo egentlig ikke noe å takke slik for. Men det var velment, der det kom fra. - Og nøkkelen til kofferten var det best, hun fikk beholde, for at hun kunne holde tøyet i orden.
- Å det var jo egentlig ikke noe å takke slik for. Men det var velment, der det kom fra. - Og nøkkelen til kofferten var det best, hun fikk beholde, for at hun kunne holde tøyet i orden.
Jo da, madamen fikk nøkkelen, og så smatt hun ut i kjøkkenet, hvor
kofferten stod, for å snuse den grundig igjennom. Ilden var for lengst slukket
i ovnen. Jeg satt og frøs på den tillatte stol, som i mellomtiden var kommet
inn fra kjøkkenet. Da kom Mons - den gamle stygge katten - hoppende opp og
satte seg på mitt fang. Den ga seg til å murre og male og skubbe sine løse hår
på mine klær. Av høflighet mot mitt nye hjem ga jeg meg troskyldig til å klappe
beistet. Men rett som det var bet den meg i nesen og var med et sprang ned på
gulvet igjen. Dette skal du min santen ikke ha gjort for intet, ditt stygge
beist, tenkte jeg. Dermed reiste jeg meg for å se meg litt omkring utenfor, men
lovte madamen å innfinne meg presis til middagen om en time. Denne timen
fordrev jeg på en ærlig måte, som et skikkelig menneske. Jeg ble stående i
portrommet hele tiden. Det var ikke fritt for, at jeg var både sulten og trøtt
etter reisen. Stort varmere var det heller ikke på værelset, da jeg kom opp
igjen. -
Endelig kom madamen med noe på en tallerken. Den voldsomme røyk fra den
lille varme klatt forhindret meg ganske fra å se, hva det var. Jeg kikket,
blåste og pirket på tallerkenen.
«Er det lapskaus?» - Jo da, det var lapskaus. - Det lignet forresten
mest - litt av hvert, men det var da varmt.
Ute i kjøkkenet var imidlertid koffertens innhold grundig studert.
Lokket stod oppe, og det nystrøkne stivetøy lå som til utstilling aller øverst.
Det var ennå litt å ordne, og jeg fikk passe godt på imens.
Ikke før hun hadde gått, før den stygge gamle katten med et hopp igjen
satt hyklende på mitt fang.
Jeg trakk forsiktig nesen til meg, og så knep jeg Mons inderlig og av
hjertens lyst i halen. Med et ynkelig mjau spratt den svarte styggen ned på
gulvet og under den fine sofaen. Der satt den og futtet og freste. Det var
tydelig, at slikt hadde den aldri opplevd før. - Den fremmede guttevalpen våget
å knipe gamle madamens ærverdige katt og beste venn i halen! Men guttungen
følte det ikke som en ære å bli bitt i nesen. Sannelig skulle ikke madamen få
vite, hvilken øgleunge hun hadde fått i huset. -
Men jeg ville også benytte den korte tid, jeg hadde til å spille herre.
I en fart kom døren opp, og ildtangen under den fine sofaen. «Vil du ut med
deg, ditt stygge beist! Kusch!» Og så måtte Mons ta flukten.
Ikke lenge etter kom madamen. Jeg hørte henne pusle med noe. Med en gang
lød der et forferdelsesskrik: «Men du store all verden, hva betyr dette?» - Jeg
gikk ut i kjøkkenet.
Der stod madamen og betraktet den åpne koffert med en ytterst
forskrekket mine. Mitt på brystet av min fineste mansjettskjorte lå en stor
plamas. Det var tydelig at dette svarte beistet hadde hevnet seg.
Madamen bråvendte seg, satte begge hendene i siden og så på meg med et
tvilende, spørrende blikk.
«Det er - katten,» stammet jeg.
«Neimen er det ei - min katt gjør aldri slikt!»
«De tror da vel ikke, at det er meg?» forsøkte jeg å innvende.
«Jo - det er din skyld!» påstod den sinte madam, hun ville ikke vite av noe annet prat. Men borte i kroken satt det svarte beistet med øyne, som ondskapen lyste grønt ut av.
«Neimen er det ei - min katt gjør aldri slikt!»
«De tror da vel ikke, at det er meg?» forsøkte jeg å innvende.
«Jo - det er din skyld!» påstod den sinte madam, hun ville ikke vite av noe annet prat. Men borte i kroken satt det svarte beistet med øyne, som ondskapen lyste grønt ut av.
Denne ulykkelige kattehistorie brakte stor misstemning over den første
dag. Men heldig var det, at dagen var så kald; for litt etter litt fordampet
madamens varme hissighet i de sterke kuldegrader.
Resten av dagen gikk med å hakke tenner. Ut på kvelden trakterte madamen
med te og smørbrød. Teen, som mest bestod av varmt vann, var god og varm; men
smør og brød, smuldret seg bare opp i fortvilet frihetskamp. Så tok madamen
bønneboken og leste noe om paradiset.
Jeg lyttet etter og stirret på de store varme røykskyer, som kom fra min
halvåpne munn. Så lukket madamen boken.
«Akk ja!» sa hun. «Vi har så meget å være takknemlig for. Vi har mat og
drikke - varmt hus og gode senger - ikke sant? - Hva tenker du på, gutten min?»
«Jo,» svarte jeg, «jeg bare tenker på, at når vi her i verden kan ha det
så godt, som - som vi har det her hos Dem - tenk, hvordan det da må være i
paradis?» -
«Ja, det har du sannelig rett i, gutten min!» sa madamen.
Kilde: «Møte med Tigerstaden» - Oslo
i innflytternes øyne. En antologi ved Bernhard Hagtvedt. Stabenfeldt Forlag,
Stavanger, 1950, Wikipedia.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar