06.03.2021

Humor på 1960-tallet (IV)

Humor på 60-tallet

Her følger 10 nye blødmer:


Attraksjon

  - Nå kan du komme inn, Per, så skal du få se en pen liten lillesøster som storken er kommet med, sa jordmora.
  - Jeg vil heller se storken, sa Per.

Lysing

  Enkemadam Pedersen kom til presten med sin nye hjertenskjær, baker Olsen, for å be om lysing. Mens presten blar i protokollen, fomler han etter datoen, og spør:
  - Er det ikke den niende?
  - Nei, vet de hva, rødmet madamen, - sognepresten har da viet meg hver gang og vet da godt at det bare er den fjerde!

Vielse

  Han Ola Oppi og a’Kari Treseng skulle gifte seg. Under vielsen sa presten:
  - Nå spør jeg deg, Kari Olsdatter Treseng, vil du ha han Ola Oppi?

Abstrakt og konkret

  En lærerinne skulle en dag prøve å forklare elevene forskjellen mellom konkret og abstrakt, hun hadde vært så uheldig å bruke disse fremmedordene for småskolen.
  - Konkret er noe en kan se og føle på, mens abstrakt er noe en hverken kan se eller føle på, sa hun. - Ja, du Per, kan sikkert gi oss et eksempel.
  - Buksene mine og frøknas, sa han Per.

Sakførerkrans

  Det er ikke alltid så greit når en blir gammel og distré. I en vestlandsby var det for en del år siden en eldre overrettssakfører som ble offer for sin distraksjon ved en lite høvelig anledning. Ved en æret kollegas begravelse nedla overrettsaksføreren en krans med disse ord:
  - Det er med ærbødighet jeg nedlegger denne krans på tiltaltes båre.

Legehistorie

  Inn til legen kom en eldre dame, ledsaget av en ung og svært pen dame. Legen hadde det travelt, festet oppmerksomheten på den unge og sa:
  - Ja, De får kle av dem!
  - Det er meg som er syk! Min datter bare følger meg, sa den eldre forarget.
  - Vel, la meg få se på tungen Deres, da! sa legen.

Velferdsmennesket

  Sosial velferd er slik laga at Vårherre hjelper den som hjelper seg selv og Staten hjelper den som ikke gidder, sa han Tobias.

Vaktblund

  Gamle formann Karlsen ved sagbruket hadde nattevakt, og så satt han og sov inni vaktbua si. Da dukket den nye driftsingeniøren på inspeksjon og vekket Karlsen.
  - Sitter du virkelig og sover på vakta! buste han løs.
  - Ja, men jeg drømte om sagbruket, svarte Karlsen.

Havnemøte

  - Ekteskapet kan sammenlignes med en havn hvor to skip møtes, sa en taler i et sølvbryllup.
  - Ja, det er sikkert. Jeg har for min del møtt et krigsskip, innskjøt sølvbrudgommen.

Ektemannen

  Gir en mann hele lønna si til kona, er’n en tøffelhelt. Teller’n hver øre, er’n en gjerrigknark. Lystrer’n kona i alt, er’n en hund. Føyer’n henne ikke, er’n en tyrann. Liker’n å hygge seg hjemme, er’n gørr kjedelig. Liker’n å gå ut, forsømmer’n kjerringa. Kommer’n hjem med gaver, så har’n dårlig samvittighet. Har’n aldri en presang, så bryr’n seg ikke noe om’a. Tar’n seg av onga, sier hu: det er ikke din sak. Tar’n seg ikke av dem, så er’n en dårlig far.
  Det er synd på kona som har fått en slik umulius å slite med.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innlegg i samme sjanger, klikk her. For nesten innen samme, klikk her.

Kilde: På folkemunne - Et halvt tusen historier, redigert av Nils Johan Rud, Magasinet for alle, Oslo, 1961 & 1962

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar