28.01.2022

Glade Bergens-historier (IV)

Glade Bergens-historier

Her følger ytterligere fem små skrøner fra Bergens-miljøet, publisert på 50-tallet:

Diskresjon

  Madam Olsen i 3. etasje ville så nødig at folk i huset skulle høre at hun sendte en av guttene i gaten etter øl, så hun ba ham gå stille i trappen og ikke skrangle med flaskene.
  Det gjorde han heller ikke - men da han var kommet helt ned i gatedøren, ropte han opp gjennom trappene:
  - Madam Olsen!! Va'
 det pils eller bayer?

Festsang

  Hansen hadde i et selskap lest opp egne dikt og gjestene gjespet, men klappet pliktskyldigst, da han endelig var ferdig. Hansen som misforsto dette sa etter at applausen hadde lagt seg:
  - Ja, jeg har laget meget mer, men det har jeg bestemt, ikke skal oppleses før etter min død.
  En av selskapet kunne ikke dy seg, og intonerte:
  - Og gid han lenge, lenge leve må.

En helt

  En temmelig beruset sjømann var på en festdag falt oppi fontenekummen i Nygårdsparken. Da vakten kom til for å trekke ham opp, sa mannen:
  - Redd kvinner og barn først, eg kan svømme.

Et bud til

  En jurist fikk en dag en skilsmissesak for et postbud som klaget over utroskap av hans kone. Advokaten begynte prosedyren slik:
  - Ærede rett. - Denne kvinne har ikke bare forbrutt seg mot lovens og Bibelens bud, men også mot postbudet.

Svar som fortjent

  Det hendte virkelig i en slakterforretning. Ekspeditøren var opptatt med å betjene en kunde, da en madam kom seilende for full fart inn i butikken.
  - Gi meg noen hunde-ben, men hurtig, sa hun og tilføyet, henvendt til den andre kunden: - Jeg håper De ikke har noe i mot at jeg får før Dem, jeg har det så skrekkelig travelt.
  - Nei, slett ikke, svarte den andre - en pen, eldre dame - slett ikke, når De er så sulten.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilde: «Glade Bergens-historier», med innledning av Joachim Holst-Jensen, A/S Helge Erichsens Forlag, Oslo, 1957.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar