21.01.2022

Glade Bergens-historier (III)

Glade Bergens-historier

Her følger ytterligere fem små skrøner fra Bergens-miljøet, publisert på 50-tallet:

Det var forskjellen

  En kjuagutt gikk bedagelig og langsomt med handvogn midt i trikkeskinnene. Bak ham kom trikken klemtende. Men gutten rikket seg ikke. Til slutt bøyer trikkeføreren seg ut og brøler:
  - Kan du ikkje komme deg ut av skinnene?
  - Jo, eg kan, svarte gutten, men du kan ikkje.

Umulig

  To små gutter satt ivrig opptatt med noe i rennestenen. En prest kom forbi.
  - Hva gjør dere gutter? sier han.
  - Vi lager kirke.
  - Dere skal vel lage en prest også da, sier presten.
  - Nei, svarer de i kor, vi ha’kje nok skjit te han.

Forretningstalent

  En Stavangermann var en tur i Bergen, og spurte en gutt han møtte: - Du konne ikkje seia meg kår Strandgada e henne?
  - Jau, det kan eg sa gutten, men kor mykje får eg for de då?
  - Se her har du 25 øre.
  - Ja, takk skal du ha, sa gutten, men forresten så står du midt i Strandgaten, din tosk.

Hun visste

  Lille Grethe biter negler, og hennes mor har sagt at hvis hun fortsetter med det, kommer hun til å få en stor klump i maven.
  En dag på jernbanestasjonen ser barnet en kvinne som snart skal få en arving. Hun peker på kvinnen og sier:
  - Eg vet ka du har gjort!

Tvilsom lærdom

  Olemann gikk i første klasse og så nokså brydd ut da han kom hjem fra skolen. - Va’kje frøken grei mot deg i dag, spurte moren ham litt bekymret.
  - Eg vet ikkje ka eg ska tro om hon, svarte Olemann.
  - I går sa hon at 4 å 4 va’ 8, å i dag sa hon at 3 å 5 va’ 8.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilde: «Glade Bergens-historier», med innledning av Joachim Holst-Jensen, A/S Helge Erichsens Forlag, Oslo, 1957.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar