06.05.2022

Louise Glück

Louise Glück

  Louise Elisabeth Glück (født 1943) er en amerikansk dikter og forfatter. Og Nobelprisvinner (2020)! Hun har også mottatt en bøtte andre priser; bla Pulitzerprisen (1993). Må innrømme å ikke ha hørt om henne før jeg tidligere i år kom over en diktsamling av henne («Averno» først utgitt 2006), gjengitt på norsk (Petterson liker a-endelser ...) som anført under.

  Hovedtemaet i «Averno» er basert på gresk mytologi, nærmere bestemt Persefone (datter av Zevs) og hennes opphold i underverdenen (etter at Hades kidnappet henne). For meg ble disse (ganske utbtroderende) diktene langt i overkant av min fatte-evne. Men likte følgende om planeten Venus (også kalt Aftenstjernen), som er på størrelse ved vår egen lille:

Aftenstjerna

I kveld, for første gang på mange år,
fikk jeg igjen se
jorda i all sin prakt:

på kveldshimmelen
syntes den første stjernas
stråleglans å vokse
mens jorda ble mørkere

til den endelig ikke kunne bli mørkere.
Og lyset, som var dødens lys,
syntes å gi tilbake til jorda

dens evne til å trøste. Det var
ingen andre stjerner der. Bare den
jeg visste hva het

fordi jeg gjorde henne skade
i et annet liv: Venus,
den tidlige kveldens stjerne,

min misjon
tilegner jeg deg, du spredte lys nok

over denne blanke flata
så tanken min kunne
bli synlig igjen.
                                                                                                               

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste dikt, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Store norske leksikon, Louise Glück: «Averno», gjendiktet av Per Petterson, Forlaget Oktober AS, Oslo 2017 (denne utgave 2020, andre opplag).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar