27.05.2022

Morosamgutten (II)

Morosamgutten

  Her følger ytterligere tre små historier, de ble publisert første gang (meg bekjent) langt tilbake i forrige århundre:

Den gode gamle historien

  På et fiskevær var det to menn som begge het Svensen. Den ene hadde mistet sin kone og for den andre var omtrent samtidig en jolle kommet bort.
  Stedets prestefrue gikk, som hun trodde, til enkemannen, men tok feil og kom til han som hadde mistet jollen sin.
  - Jeg synes det er sørgelig å høre om Deres store tap, begynte hun.
  - Å, det gjør da ikke noe, hu va’ da ikke noe verdt, hu nei.
  - Hva er det De sier! ropte prestefruen forferdet.
  - Hun ble ganske gammel og morken på slutten da, ser De, og jeg har nå spurt Nils mange ganger om han ikke ville kjøpe henne, men han betakket seg. Jeg har nå, om jeg må få si det, i lang tid gått og lurt på å skaffe meg en annen en, jeg da.
  Prestefruen flyktet.

Dyrlegen og den «vonde sjøl»

  «Dyrlegen» var et beist til å drikke. En sint kone hadde han også, som ikke var altfor nådig mot ham, når han kom hjem om kvelden og var full, men ingen av hennes formaninger hjalp. «Dyrlegen» drakk like godt, derfor besluttet hun seg til å bruke de kraftigste midler for å få ham på andre tanker.
  De hadde nylig slaktet en okse på gården, og huden og hornene lå der ennå. Konen tok en kveld og svøpte seg i huden, svertet seg i ansiktet og slengte et laken over seg.
  Så gikk hun ut og stilte seg ved husveggen og ventet på mannen. Nå skulle hun sette skrekk i livet på ham, mente hun.
  Om en stund kom «dyrlegen» sjanglende hjemover. Da han fikk se den underlige skikkelsen ved veggen, stanset han farten og stirret forskrekket på det hvite spetakkel.
  - Hvem (hikk) er det? sa han.
  - Det er f-n sjæl, sa konen med grov stemme.
  - Jasså, sa «dyrlegen», han er jeg ikke redd (hikk) for, jeg er gift med mor hans!

Kunnskap er makt

  Læreren: Lars, hvor mye er to ganger tre?
  Lars: Fem.
  Læreren: Nå er du dum. Hvor mye er en og en?
  Lars: Tre.
  Læreren: Du er en idiot. En i-d-i-o-t! Nå sitter du her. Hvis jeg setter meg ved siden av deg, hvor mange blir vi da?
  Lars: To idioter!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste innen samme, klikk her.

Kilde: «Morosamgutten» - En samling lystige historier, morsomme tegninger, anekdoter og viser. Til fornøielig underholdning for alle. Utgitt (av ukjent) i 1910 (og 1925) ved Fjellbu Landhandel, Leira St.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar