22.04.2022

Helge Torvund og Martin Struts

Helge Torvund

  Har vært innom denne dikteren før (se her). Her er et dikt jeg syntes passer bra for årstiden. Selv om jeg ikke er helt sikker på hva «spirealauv» betyr (men senere opplyst av kloke venner at spirea = vår!):

Plass

Ting har kome nærare nå.
Eg pustar inn verda.

Eg har meir avstand nå.
Eg pustar ut.

Mange av dei eg les og lyttar til
vart ikkje så gamle som eg er nå.

Men nokre gjorde det.

Me som er inkonsekvente,
feige og lunka,

me har òg ein plass
på denne jorda.

Eg ruslar halvsløv rundt
i kvardagsverda

og brummar nøgd:
Humlene er attende!

Morgonsola får vårens spirealauv
til å gløda grønt

og det får vera eld nok
for ein som er i live.

Martin Struts

  Har (dessverre) også vært innom denne tølperen før (se eksempelvis her). Ok, han får (under tvil) en sjanse til:

Vår

Når du første gang
i år får øye på humlen
svinse rundt
over plenen som
en skadeskutt drone --

Og når den
flyvende brumlebassen
iført nystriglet pels
endelig får omfavne
sin første krokus - -

DA er det vår!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste dikt, klikk her.

Kilde: Helge Torvund: «Liljevilje», Dikt, H. Aschehoug & Co, Oslo, 2021 (2. opplag), Martin Konfucius Struts: «En gal manns memoarer», nesten utgitt på De Gyldne Oasers Forlag, Abidjan. Nå også med moralsk støtte fra Sardinias forening for foreldreløse sardiner marinert i olivenolje, samt Legatet for hjulbente strutser (c/o Bank of Southbound running animals).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar