13.05.2022

Morosamgutten (I)

Morosamgutten

  Så var det tilbake til noen små-artige historier igjen. At de ble publisert for mer enn 100 år siden syntes jeg ikke gjør noe (kanskje tvert imot). Uansett, her følger tre:

Kjærligheten - den er rar

Hun (hos tannlege): «Kjære herr tannlege, skynd Dem å trekke ut denne tannen! Den plager meg så skrekkelig.»
Han (faller på kne foran henne): «Elskede frøken! De kjenner mine følelser for Dem! Et eneste kyss, og jeg trekker, om De vil, hele tanngarden ut!»

Jenta greide juristen

  I en østlandsbygd var det forhør i en arvesak. Et arvebrev var endret om formiddagen og testator døde ut på ettermiddagen. Noen av arvingene var misnøyde med dette og ville få arvebrevet omgjort med den begrunnelse at testator ikke hadde vært helt seg selv da han endret arvebrevet. En jente som hadde vært hos avlidne, var hovedvitne i saken. Hun mente avlidne hadde vært helt seg selv da han endret arvebrevet - men sakføreren til de misnøyde gikk hardt på og ville svekke vitnemålet hennes:
  «Er De nå helt sikker på at han var ved full sans og samling?»
  «Ja, så vidt jeg kan skjønne var han det.»
  «Så vidt De kan skjønne? Det er ikke nok. Kan De sverge på at han hadde sitt fulle vett?»
  Jenta så nøye på sakføreren. Så sa hun rolig: «Så vidt jeg kan skjønne så har De Deres fulle vett, herr sakfører, men sverge på det, det kan jeg ikke.»
  Allmenn jubel. Til og med dommeren måtte le. Han pusset brillene og spurte sakføreren:
  «Var det noe mer De ville spørre vitnet om?»
  «Takk, det kan være nok,» svarte sakføreren.
  «Det syntes jeg og,» sa dommeren.

Anstendige damer

  En meget delikat sak skulle behandles for retten, og tilhørerplassene var overfylt av damer. Derfor sa dommeren:
  «Jeg må oppfordre alle anstendige damer til å forlate salen, mens denne sak blir behandlet.»
  Ikke en av damene etterkom oppfordringen.
  Litt etter sa dommeren til betjenten:
  «Nu, da alle anstendige damer har gått, vil De så vise ut resten.»

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste i samme sjanger, klikk her.

Kilde: «Morosamgutten» - En samling lystige historier, morsomme tegninger, anekdoter og viser. Til fornøielig underholdning for alle. Utgitt (av ukjent) i 1910 (og 1925) ved Fjellbu Landhandel, Leira St.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar