26.05.2023

Albert Einstein

Albert Einstein

Tre små anekdoter om geniet:


(Einstein)

  En ung dame traff Einstein (1879-1955, tyskfødt fysiker og Nobelprisvinner, formulerer av relativitetsteorien E = mc2) i et selskap i New York.
  - Kan De huske, sa hun til professoren, - at jeg var en av Deres studenter og at De en dag ba meg bli Deres hustru?
  - Det er mulig, sa den gamle vitenskapsmannen ettertenksomt, - men si meg, ble De det?

+

  Einstein har som de fleste andre vitenskapelige berømtheter alltid måtte besvare en rekke faglige spørsmål under middagskonversasjoner. I et selskap ble han en gang spurt av sin borddame:
  - Si meg, professor Einstein, - hva anser De for å være vår tids viktigste kjemiske oppfinnelse?
  - Blondinene!

+

  Da Einstein ennå underviste som professor, dikterte han en gang sin mangeårige sekretær den neste dags eksamensspørsmål.
  - Men herr professor, utbrøt hun, - det er jo nøyaktig de samme spørsmålene som i fjor!
  - Det vet jeg nok, svarte han med et smil, - men jeg har forandret svarene!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste innen sjangeren, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar