13.09.2019

Harald Sverdrup og Rainer Maria Rilke




Jeg blir visst ikke ferdig med lyrikere og forfattere. Det gir meg stor glede å lese dikt, noveller og romaner. Så da kan man jo dele sine leseropplevelser, i det håp at det rører ved flere. Om ikke alle, kanskje en beskjeden brøkdel av mine tretten lesere - tellere og nevnere er fine saker. Som liten lærte jeg at nevner var under brøkstreken, noe jeg slet fælt med å memorere inntil læreren innprentet meg; Martin, husk - nevneren er nede, langt der nede!

  Rainer Maria Rilke (1875-1926, tysk lyriker) ble født i Praha, den gang del av Østerrike-Ungarn. Han døde av blodforgiftning etter å ha stukket seg på en rosentorn, en for de fleste uskyldig rift ble skjebnesvanger for dikteren som led av leukemi.



(Rainer M. Rilke)


  Her gjengis et dikt jeg syntes passer bra på denne tiden av året, originalen «Herbst» var å finne i samlingen «Das Buch der Bilder» fra 1902 (første del). Jeg gjenoppdaget diktet tilfeldigvis her forleden; i form av et utklipp fra Aftenposten som lå i min utgave av Den store Lyrikkboken.

Høst

Nå faller blader, liksom langveisfra,
som om de visnet i en himmelhave:
de stritter stumt imot, men må gi etter.


Og kloden faller tungt i øde netter
alene gjennom rommet, lik et blad.


Vi faller alle. Se på hånden min.
Og se deg om: du finner det hos alle.


Men det er En som holder dette fallet
i sine hender varsomt lukket inn.


  Jeg vender tilbake til Harald Sverdrup som skrev så vakkert om naturen i all dens variasjons bredde, med fordypninger i dyre- og plantelivet. Han formulerte ofte store sannheter på en morsom måte, eller som gir grunn til ettertanke. Poeten blir gjerne sammenlignet med Hans Børli. Her er to små:

Svar

Jeg spør tusenårseika;
hva er meningen med å leve,
holde på så lenge?


Treet svarer med å slippe
en edderkopp
ned i mitt hode.


Tenk om vi

Tenk om vi, en mann og kvinne, kunne dø
på samme tid, stillferdig
som to fnugg av snø i åpen sjø.


For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Den stor Lyrikkboken - Norske dikt gjennom tidene, De norske Bokklubbene A/S, 1998, Ivar Havnevik - Dikt i Norge, Pax Forlag A/S, 2002, Wikipedia, Aftenposten - ukjent dato (norsk gjendiktning ved Arne Engelstad).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar