15.05.2020

Jan Tønseth, Linda Klakken og Zhang Jiuling


Jan J. Tønseth, Linda Klakken og Zhang Jiuling

  Jan Jakob Tønseth (1947-2018) var en norsk forfatter, lyriker og oversetter. Han debuterte med diktsamlingen «Kimærer» (den første av syv) i 1971. Han mottok bla. Doblougprisen i 2007, Cappelprisen (2002), Det Norske Akademis Pris (1990) og Gyldendals legat (1977):



(Jan J. Tønseth)


Våre møtesteder

Vi skapte lommer av stillhet
der vi møttes.
Vi sank gjennom larmen.
Dine hjerteslag overlevde
mengdens brutte stemmer.
Ditt åndedrett
nådde lenger
enn byens sterke lyder.
Det hender jeg savner deg.
Det hender jeg oppsøker
de gamle møtesteder
for å høre deg puste.

+ + +

  Linda Klakken (født 1979) er en norsk skribent og forfatter. Hennes skjønnlitterære debut, diktsamlingen «Mamma, kone, slave», ble utgitt i 2013. Året etter ga hun ut diktsamlingen «Skriv ferdig boka om livet ditt». Klakken har også arbeidet som kulturjournalist og bokanmelder i Klassekampen:



(Linda Klakken)


Hjemover

selv om jeg ikke alltid
vet hvor du er
bærer jeg smilet ditt
som et lite kompass
på innerlomma

+ + +

  Zhang Jiuling (673-740) var en kinesisk politiker og dikter:



(Zhang Jiuling)


Eg ser på månen og lengtar etter ei som er langt borte

Så tydeleg fullmånen stig over sjøen;
heile himmelen glør.
To skilde hjarte er samde:
endelaust stig våre lengtande tankar mot daggry.
Det vert ikkje mørkare når eg blæs ut lyset.
Det vert ikkje varmare om eg tek på meg klede.
Sidan eg ikkje kan gje deg ei handfull måneskin,
legg eg meg og håpar at eg møter deg i draumen.

(til norsk fra engelsk ved Helge Torvund)

For forrige innlegg, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste innlegg, klikk her. For neste dikt/dikter, klikk her.

Kilder: «101 dikt om kjærleik», samla av Helge Torvund (red.), Cappelen Damm AS, Oslo, 2018, Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar