12.05.2020

Teddy Lancelot - Avhøret


Teddy Lancelot - Avhøret

  Det er skammelig, nær sagt skandaløst! Her befinner jeg meg, en av verdens mest berømte, og i tillegg en av de mest dekorerte og adelige Golden Doodler av alle, tjoret til en påle midt på gressplenen utenfor hybelen til «Den gale»! Jeg er kort sagt forringet til en verre positur enn den oksen Ferdinand befant seg i sin tid. Verst av alt, foran meg sitter et skummelt beist av verste sort; et flatpannet individ med hale minst like lang som min. Men i motsetning til min stolte svans, innehar denne imbesile skapning et eksemplar flat som en pannekake, dog like bred som en stekt på middel stor stekepanne og høy temperatur; svart er den! I hans ufordragelige pæreformede åsyn er to enorme huggtenner de mest fremtredende, i tillegg disse stikkende, men tilsynelatende nærsynte øyne samt værhår på størrelse med sjøløvens. I det store og det hele, udyret ser ut til å være …





Kremting høres.

  - Velkommen Teddy Lancelot, og takk for at De ville stille i dette uformelle avhøret på så kort varsel …

  Makan til tulling! Høyt sier jeg bare:
  «Som om jeg hadde noe valg!!? Her kommer dere og nærmest bortfører meg, moi; en adelig hund i min nest beste alder?»

  - Kjære Herr Lancelot. Vennligst la meg fortsette og fullføre. Mitt navn er Bjarne Bever, foruten å være fungerende politimester i Distrikt Beste Vest, Dyr og Hest som Flest (for enkelthets skyld kalt DBVDHF, men på munnhell døpt Svada), er jeg også formann i GLF (Gnagernes Landsforbund), beskytter av USG (Unge Skremte Gnagere), leder av OBNH (Oppbygging av Beveres Nedrevne Hytter, også kalt Obnoxius) og sjef for DFAD (Demninger for alle dyr) …

  Jeg sovner nesten. Gidder jeg dette? Men, diplomatisk som jeg er:
  «Hør her! Skal vi bli ferdig til middag, så bør du sette opp dampen og elevere gebisset. Har jeg forresten noen gang ‘briefet’ med alle mine meritter, styreverv og utmerkelser? Kom til saken!»



(Bevis på min adling)



  - Herr Lancelot, De har så rett. Foranledningen til at vi møtes her i dag, er at på samme sted, la meg se … (blafring i noe som fortoner seg som en tyrkisk dorull, men som med en god porsjon velvillighet kan faktisk være en notisblokk av bark), jo, den 9. mai inneværende måned, så har De jaget, forfulgt og forsøkt skadet et forsvarsløst barn ved navn Einar Ekorn. Erkjenner De omstendighetene?

  Makan! For noe pølsevev! Skal Mister Tenna på Tørk få dra frem en slik bagatell? Med stor selvdisiplin behersker jeg meg:
  «Dette er trakassering! Selvfølgelig forfulgte jeg utysket. Plageånden løp oppå gjerdet i nordgående retning, rett foran mitt edle åsyn. På min tomt! Bare flaks han i det hele tatt slapp unna. Hadde jeg ikke akkurat i sekundene før tatt en høneblund inne hos «Den gale», så …»

  - Herr Lancelot, så ville De?

Jeg orker ikke mer av dette uvesenet som tydeligvis ikke har besøkt tannlegen på en mannsalder.
  «Så hadde jeg selvfølgelig fortært ham til lunsj! Ingen som hadde gitt meg mer enn noen enkle snacks den formiddagen! Tassen skal prise seg lykkelig han slapp unna!»

  - Jaha? Vil De faktisk vedgå drapsforsøk i tillegg til de andre anklagene?

  Hva er dette for noe tull? Forsøker tanngarden å lure meg? Men, det er kanskje på tide å ro inn årene?:
  «Tant og fjas! Det var selvfølgelig bringebærbuskene jeg sprang gjennom på vei mot udyret jeg hadde i tankene for lunsj. Jeg har blitt veganer! Sunn som en ungfole er jeg, se bare på min lanse!»

  Voldsom kremting.

  - Herr Lancelot, la meg informere at blotting ikke vil tilføre Dem nevneverdig forståelse, ei heller formildende omstendigheter i retten. Og apropos samme, De innkalles herved, la meg se (blafring i barkebok), til å stille i retten for endelig dom på en dato som vil bli nærmere annonsert; i Oslo Vest og Best Ting, Tang- og Lagtullerett (avdeling ekorn først, hunder sist), etasje U (for under) 1.2. De anbefales å stille forberedt, men uten advo-kado-hunde-katt! Og fremfor alt, inntil da vil De bli holdt i husarrest!

  Aha, hus! Intet problem, men:
  «Jeg antar at jeg kan oppsøke Den gale for snacks?»

  Barte-gnager-uvesenet stirrer på meg. Jeg stirrer tilbake. Endelig:

  - Innvilget!
- T e e
e e d d y y ! ! T e e e e d d y y ! !

I det fjerne, for en gangs skyld; et befriende rop.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For neste innlegg om Teddy Lancelot, klikk her.

Kilder: Egentlig ingen, mest egne betraktninger, men hundebilder © Teddy Lancelot, c/o matfar og matmor. Andre bilder, tvilsomme media.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar