01.06.2021

Dag Evjenth

  Evjenth (født 1961) er en norsk forfatter og spaltist. Han har noen festlige, og allikevel underfundige smådikt. Følgende er hentet fra en diktsamling (som han riktignok benevner «Diktesser») jeg fikk for ti år siden. Pussig nok syntes to av dem å passe perfekt om en kar jeg kjenner (litt):


(Evjenth)

Er tanken tom eller full?

Han sitter med øynene lukket
og hører at hodehammeren slår.
Det var i forgårs han skulle ha drukket.
Da ville dagen derpå blitt i går.

Svigermor

Din far og din mor, din søster og bror,
de får du’kke gjort no’ med likevel,
men den damen som er din svigermor
har du faktisk skaffet deg selv.

Morgenstønn

Her må det være noe fryktelig feil.
Hva er det egentlig som hender?
Personen jeg møter i mitt eget speil
burde jo være en jeg kjenner.

For forrige innlegg, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Dag Evjenth: «Møter du veggen får du hilse fra meg», Schibsted Forlag AS, Oslo 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar