06.01.2023

Jæger, Kielland og Kittelsen

Jeg vender tilbake til noen gamle anekdoter:

Hans Henrik Jæger (for tidligere innlegg om ham - og Munch - se f.eks. her)

  Da Hans Jæger (1854-1910, norsk forfatter, anarkist og bohem) fikk utgitt sin bok Syg Kjærlihed, sendte han et eksemplar til Henrik Ibsen som den gang bodde i Berchtesgaden, og ba om den berømte dikters uttalelse. Han fikk ganske snart svar, et brevkort hvorpå det sto:
  «Denne bok er skrevet av et svin, for svin og om svin. Henrik Ibsen.»
(Ovennevnte er nettopp en anekdote og stort sett bare tull. Skjønt, Ibsen var jo skarp i både replikker og tilsvar, men «Syk kjærlihed» ble utgitt av Jæger først i 1893, og Ibsens siste opphold i Berchtesgaden var så langt tilbake som sommeren 1880)

Alexander Kielland

  I den tid da Alexander Kielland (1849-1906, norsk prosaforfatter) var borgermester i Stavanger, fikk en av byens feiersvenner kikk på en mesterstilling i Drammen og ba borgermesteren om en attest. Den fikk han, og den lød slik:
  «Feiersvenn N. N. akter akter å søke en stilling som feiermester i Drammen og har bedt om min uttalelse i anledning saken. Jeg har forhørt meg hos mange av byens tjenestepiker. De er samstemmige om at N. N. er en fin feier som arbeider godt. Jeg kan derfor gi ham min beste anbefaling. Alexander L. Kielland, borgermester.»
  Han fikk stillingen.


(Kielland)

Theodor Kittelsen

  Da Theodor Kittelsen (1857-1914, norsk maler og bokkunstner) fikk høre at også tegneren Andreas Bloch drev og tegnet troll, utbrøt han forarget:
  - Tegne troll, han! Han har Gud hjelpe meg aldri sett et troll!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar