28.04.2023

Niels Bohr

Niels Bohr

  Over døra til den kjente danske fysikeren og Nobelpristageren, professor Niels Bohr (1885-1962) sitt sommerhus hang det en hestesko. En gjest som undret seg over å finne dette tegn på overtro nettopp over inngangen til Niels Bohrs hus, spurte professoren:
  - Hvordan kan De som naturvitenskapsmann tro på at en sånn ting bringer lykke?
  - Nå, jeg tror nå ikke akkurat på den heller, svarte Bohr, - men jeg har latt meg fortelle at den bringer lykke også hvis man ikke tror på den.

(Niels Bohr)

  Under et opphold i USA under den annen verdenskrig ble Niels Bohr spurt om hva som hadde vært hans livs største skuffelse.
  - Jo, svarte han, - mitt livs største skuffelse opplevde jeg som gutt, da jeg med stort besvær hadde greid å kravle meg innunder et telt for å se en sirkusforestilling - - og så havnet i et velgermøte.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar