07.04.2023

Johan Herman Wessel

 Jeg har vært innom Wessel (1742-1785, dansk-norsk dikter og forfatter) før, se feks. her. Det finnes utallige anekdoter om den ganske så tørste poeten, her følger noen:


  Intet er bedre enn en god flaske vin! erklærte en av Wessels venner i Det Norske Selskab.
  - Å jo, mente Wessel.
  - Hva da, om jeg tør spørre?
  - To flasker god vin!

+

  En natt da en noe ustø Johan Herman var på vei hjem, ble han innhentet av en prest og en sakfører, som begge straks dro kjensel på ham. De var selv i ganske godt humør og tok Wessel under armen for å lose ham trygt hjem.
  - Si meg nå helt oppriktig, spurte presten, - er De et samvittighetsløst subjekt, eller er De en tosk?
  Wessel skottet på dem begge to og mumlet:
  - For øyeblikket er jeg midt imellom.

+

  Gå bort! Forsvinn! sa engang Wessel sint til en mann, som hadde fornærmet ham, - jeg forakter Dem som om De var et glass vann!

+

  Hvorfor kan De ikke nøye dem med ett glass vin, herr Wessel? spurte legen sin pasient.
  - Nei, ser De, herr doktor. Når jeg får et godt glass vin, blir jeg straks et helt annet menneske, og dette annet menneske vil jo også gjerne ha et glass.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar