18.08.2023

Finn Bø (III)

Finn Bø

  Jeg har vært innom visesangeren Finn Valdemar Johan Bø et par ganger før (se f.eks. her). Noen vil muligens minnes følgende vise:

(En av Bøs utgivelser)

Bare rundt omkring

Jeg har dessverre nokså lite hår, akk ja,
de visner vekk og faller a’.
Jeg kan vel nesten telle dem jeg har igjen,
De ser jo hvor de sitter hen!
For midt oppå hodet er det ingen ting,
bare rundt omkring, bare rundt omkring!
Nei, midt oppå hodet er det ingen ting,
for jeg går og strør det rundt omkring!

En stortingsmann tør aldri tale høyt og fritt,
han senker alltid stemmen litt.
Han er ingen beundrer av det frie ord,
men hvisker i en korridor.
For midt nedi salen sier’n ingen ting,
bare rundt omkring, bare rundt omkring!
Og fedrelandet skjebne veier ingen ting,
den blir alltid avgjort rundt omkring!

En aften jeg på rangel med no’n venner gikk
jeg nokså my’ å drikke fikk.
Tilslutt jeg brygget pjolter nummer cirka ti
og skulle helle selters i.
Men mitt oppi glasset kom det ingen ting,
bare rundt omkring, bare rundt omkring!
Jeg tåler jo nemlig nesten ingen ting,
så jeg heller det heller rundt omkring!

Det skrevet står at slekten skal formere seg,
og dette skriftsted følger jeg.
Jeg tør nok si at jeg har vært en fruktbar mann,
mitt avkom er som havets sand!
Men hjemme i stua har jeg ingen ting,
bare rundt omkring, bare rundt omkring!
Nei, hjemme hos kona ble det ingen ting,
jeg har bare strødd dem rundt omkring!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilde: Finn Bø: «I Tigerstadens jungel», Aschehoug, Oslo, 1961.

1 kommentar: