01.09.2023

John D. Rockefeller

John Davison Rockefeller

  Det fortelles, selv om det kanskje ikke kan stemme, at Rockefeller (1839-1937, amerikansk industrileder, grunnlegger av Standard Oil Company) en gang innfant seg på Willard Hotel i Washington og ba om det aller billigste værelset uten bad. Hotellportieren ble aldeles bestyrtet og utbrøt:
  - Men Mr. Rockefeller, når Deres sønn overnatter her, pleier han legge beslag på den flotteste suiten vi har!
  - Min sønn har en rik far, svarte Rockefeller. - Så heldig er ikke jeg.


(Rockefeller)

  En amerikansk forretningsmann beklaget seg engang til oljekongen Rockefeller over at det hadde vist seg umulig å få en forretningsforbindelse som hadde lånt 50 000 dollars av ham, til å betale pengene tilbake.
  - Hvorfor innstevner De ham ikke? spurte Rockefeller.
  - Fordi jeg har vært dum nok til å overlate ham pengene, uten å sørge for å skaffe meg et gjeldsbevis.
  - Godt, sa oljemagnaten, - da skal De bare skrive til ham å forlange tilbakebetalt de 100 000 han skylder Dem.
  - Jamen, han skylder meg bare 50 000!
  - Ja vel, svarte Rockefeller, - og det kommer han nok til å skynde seg å sende Dem et brev om, og så har De gjeldsbevis nok.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. Og for neste anekdote, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar