05.06.2019

Hagerup og Riis








  To (av mange) dikt som har rørt meg; men av forskjellige grunner. Begge kruttlapper. Men ett av dem syntes jeg endrer seg. Det tok mange år før jeg innså at det var dikteren som hadde innsikten og leseren som, vel - ble omkalfatret.

  Dette handler om Inger Hagerups «Vårkveld i mars» og Annie Riis’ «50 år»: Så presise, så kompakte og konkrete! 

  Hvor er du på vei? Som 20-åring, som 40-åring, eller når du har lagt et halvt sekel pluss moms bak deg? Hvordan betrakter du dine omgivelser? Dømmer ut fra utseende? Ser du syrinene, heggen, epletrærne blomstre - eller haster du forbi? 

  Selv hadde jeg aldri tid som ung, dømte alle og alt utenom min snevre verden nord og lukt ned i Dantes’ inferno. Lett svidd får omsider sneglen øye på en ny verden. Den er smukk! Eksempelvis Annie Riis’ dikt. Kan ikke engang tenke meg at jeg ville ha lest det som 20-åring, de på 50 var oldinger. 

For åtte år siden: Hjertebank og åndenød. Nå skjeler jeg mot det med en ørliten skjerv av vemod.

  Men for svingende, kan hende det betraktes med andre og skinnende øyne om ti år, hva er forresten et tall som ikke minst er tresifret?!:

50 år

Jeg hadde som så mange trodd
at de stengte himlen om høsten.
At nå var det bare å vente
på smellet i porten.

Da dukket du opp av bakken
og åpnet
den lille sideportalen.

Forfatteren og dikteren Annie Riis (født 1927, gikk bort 26.02.2020) debuterte i 1975 med en diktsamling. Ikke så lenge før de «halv tres».

Vårkveld i mars

Rør ikke ved mitt hjerte i dag.
Våren har gjort det alt.
Bølger av gammelt nederlag
kysser det, hardt og salt.

Bølger av nederlag og savn.
- Trodde jeg det var borte?
Si ikke noe. Nevn ikke navn.
Våren har nettopp gjort det.

Noe har våknet. Det svir av seg selv
verre enn sult og tørst.
Rør ikke ved mitt hjerte i kveld.
Våren har vært her først.

Inger Hagerup (1905-1985) tror jeg ikke trenger noen videre presentasjon. Men (riktignok i 1939), som Riis, hun debuterte med en diktsamling. De skrev begge barnebøker.

Lise Fjeldstads antologi dekker livets årstider; Vivaldi i poesi. Anbefales!


For forrige innlegg, klikk her, For neste, klikk her.

Kilder: Store norske leksikon (digital), «En går seg selv så lett av minne» (Dikt om kjærlighet), en antologi valgt og satt sammen av Lise Fjeldstad, Gyldendal Norsk Forlag ASA, 1996.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar