06.08.2021

Humor på 1960-tallet (XIV)

Humor på 60-tallet

Her følger ytterligere ti gamle skrøner:


(Talgokse, også kalt kjøttmeis)

Naturkunnskap

  Læreren tok med seg elevene ut i skogen en forsommerdag for å lære dem litt om dyrene, særlig om fugler. Så hørte de en låt, og læreren spurte en av jentungene hva det var.
  - Ekorn, svarte hun.
  - Nei, det var en talgokse, sa læreren.
  - Ja, det var det jeg skjønte at det ikke var noen fugl, sa hun.

Regning og sau

  Det var regnetime på skolen.
  - Bak et gjerde er det ti sauer. Fem av de ti hopper over gjerdet. Hvor mange er det igjen da, Per?
  - Ingen, svarte Per.
  - Du vet nok ikke så mye om regning, du, sa læreren.
  - Nei, men jeg vet litt om sau, sa han Per.

Kattemat

  Tore går ofte ærend for sin meget økonomiske mor, og her en dag er han på fisketorget med følgende ordre:
  - Jeg skulle ha noe billig kattefisk, men ikke småsei, for de liker ikke han far!

Om deling av kjøtt

  De hadde regning på skolen, og læreren spurte:
  - Du Bjarne, når jeg tar et stykke kjøtt og deler det i to, hva får jeg da?
  - Halvparten.
  - Og hvis jeg deler igjen?
  - Fjerdeparter.
  - Og når jeg deler fjerdepartene i to?
  - Åttendeparter.
  - Og dertil deling i to?
  - Sekstendeparter.
  - Så deler jeg sekstendepartene i to. Hva så?
  - Da blir det lapskaus, svarte Bjarne.

Om vask

  Det satt en frue med nyvasket hår på trikken. Så kom det inn en annen frue og satt seg ved siden av henne.
  - Ja, jeg har nettopp vasket håret, så det er derfor det stritter til alle kanter, sa den første fruen til den andre.
  Ved neste stoppested gikk den andre av og en tredje frue kom inn og satte seg ved siden av henne med nyvasket hår.
  - Jeg har nettopp vasket håret, så det er derfor det stritter til alle kanter, repeterte fruen. Det samme gjentok seg etter neste holdeplass, ovenfor en fjerde frue som var kommet inn.
  På motsatt side av fruen satt en eldre herre, og så kom de til holdeplassen hvor han skulle av. Med det samme han reiste seg, var han så uheldig å snuble og kom til å støtte borti fruen med nyvasket hår.
  - Hvordan er det De går da! sa hun forarget.
  - Unnskyld, frue, jeg har nylig vasket meg på bena, så det må være derfor de stritter til alle kanter, sa han.

Fattig og rik

  En gammel sogneprest sa i sin søndagspreken:
  - Når jeg ser dere bile opp foran kirken, spør jeg meg selv: Hvor er de fattige blitt av? Men når jeg teller opp kollekten av kirken, spør jeg: Hvor er de rike blitt av?

Vareombringelse

  Fru Olsen var kjent for å være knipete, ikke minst hos kjøpmennene. En dag ringte hun til fiskehandleren og bestilte en spekesild.
  - Og så er De så snill å bringe den, sa hun.
  - Dessverre, nei, jeg har ikke visergutten min inne, han er ute på langtur med to reker, svarte fiskehandleren.

Om beruselse

  - Hvordan kan De være sikker på at anklagede var beruset? sa dommeren til vitnet.
  - Sikker og sikker … han rista iallfall på hver eneste telefonstolpe langs veien og prøvde å plukke epler under dem, sa vitnet.

Surrogat

  - Skal du nå ut og spille kort i kveld igjen! sa kona.
  - Men du har da den nye kjærlighetsromanen å kose deg med, sa mannen.
  - Hva sa du hvis jeg ga deg kokeboka i stedet for mat? sa kona.

Førstehjelp

  Det var stekende varmt i den lille byen, og den lille byens lasaron besvimte midt på fortauet. Folk samlet seg rundt ham, og visste ikke helt hva de skulle gjøre.
  - Spring på apoteket og få et glass konjakk! sa en gammel dame.
  - Nei, knapp opp skjorteknappen på’n, sa en kjørekar.
  - Er det ikke best vi henter lege, sa en tredje.
  Da gløttet den besvimte på øyelokkene og sa:
  - Hold nå kjeft og gjør som den gamle dama sier!

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innlegg innen samme sjanger, klikk her, for neste innen samme, klikk her.

Kilde: På folkemunne - Et halvt tusen historier, redigert av Nils Johan Rud, Magasinet for alle, Oslo, 1965.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar