20.08.2021

Humor på 1960- og 1970-tallet (I)

Humor på 60- & 70-tallet

Det er dags for ytterligere ti skrøner:


Jus

  - Kan en bli straffet for noe man ikke har gjort? spør han Olav lærerinna.
  - Nei, det kan en da ikke, svarer hun.
  - Jeg har ikke gjort hjemmeleksa mi, sa han Olav.

Jegerdialog

  To gamle jegere sitter og minnes. Så sier den ene:
  - Jeg skjøt med rifle en hare på hundre meter.
  - Det var en diger hare, sa den andre.
  - Nei, jeg sa at jeg på hundre meter skjøt en hare med rifle.
  - Da var du vel glad for at haren ikke skjøt først?
  - Jeg sa at jeg skjøt en hare med rifle på hundre meter, sa jeg.
  - Det var da ei lang rifle!

Herre med bart

  Det var en liten pike som for første gang så en herre med bart, og så sa hun:
  - Mamma, hvorfor har den mannen gress under nesen?

Forplantningslære

  Olaves var medlem av skolestyret. På et møte var han med på å stemme for at det ble undervist i forplantningslære i sjuende klasse. Etterpå reiste det seg en moralsk storm i bygda, og da var han Olaves med på å underskrive et protestskriv mot forplantningslæren.
  Da skolestyreformannen møtte ham en tid senere, spurte han hva denne meningsforvirringen skulle bety.
  - Da jeg stemte for, så trodde jeg det gjaldt hagebruk, sa han Olaves.

Til det siste

  Han Ola var dau og kommet så langt som ned i graven. På ene siden sto hu Malene, enka, hu snufsa og gråt. På den andre siden sto han Lars, broren til Ola.
  Hu Malene mistet gebisset si ned i graven.
  Da sa han Lars:
  - Han Ola skal nå ikke få være fri kjeften din nå heller.

Om storken

  To kjerringer diskuterte en seksualdebatt som hadde vært i radio.
  - Det er da rent for gæli at sånt skal kringkastes, sa den ene.
  - Å, jeg synes det er mye verre å gi denne stakkars storken skylda for det en eller annen gjøk har gjort, jeg, sa den andre.

Om fargesymboler

  Johansen skulle ta sertifikat. Bilsakkyndige pekte for faresignalet for ujevnhet i kjørebanen og spurte hva det betydde.
  - Tja, det betyr vel at det ligger et kvinnfolk på veien, sa Johansen.

Relativitet

  - Fru Enoksen, sa legen etter undersøkelsen, - jeg har en hyggelig nyhet til Dem!
  - Frøken, rettet hun på det.
  - Frøken Enoksen, jeg har en dårlig nyhet til Dem, sa legen.

Sjokk

  Den lille restauranten hadde fått en oppsiktsvekkende pen, ny serveringsdame. En av stamgjestene kom inn, stanset og stirret henne rett inn i øynene. Like plutselig la han seg ned på alle fire og begynte å krabbe rundt på gulvet som en hund. Verten kom ilende til og spurte hva som feilte gjesten.
  - Kontaktlinsene mine spratt ut, svarte han.

Skomakerdøtre

  - Hva var det for to pene jenter du var ute med i går? sa den ene gutten.
  - Tvillingene til skomakeren. Det eneste paret han har laga som passer meg, sa den andre gutten.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste innen samme, klikk her.

Kilde: På folkemunne - Et halvt tusen historier, redigert av Nils Johan Rud, Magasinet for alle, Oslo, 1965 & 1970.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar