04.03.2022

Stuntpoeten Martin Struts

Martin Struts

  Enkelte poeter er det best å styre unna. Dette er én av dem. Ingen priser, ingen legater, ingen utgivelser. Summa sum Mareritt Marum. På bunn i rekken av Stuntpoeter. Men da er det kanskje håp?

     (Portrett av poeten) 

  Her følger noen fra den håpløse:

Møte

en liten pike
løper mot
en eldre mann
med stokk -
de ler i møte
med hverandres
kloke øyne
(datert 30.06.2007)

I min åpne kirke 

jeg er i min Kirke -

mitt bedehus
en åpen plett
langt inne i furuskogen -
jeg kneler i mose
og kjenner duften
av kvae og roen
fra hviskende trær

jeg er i min Kirke -

mitt alter
er himmel og stjerner
og langt inne i sjelen
jeg strekkes mot lyset
og deler min bønn
med spurveorkester
og insekters dans

i min åpne Kirke -
(01.12.2007)

Hjertets vugge

små
uforståelige
pludrende
blomster
av nybakte ord
fra barnemunn
seiler - -
som fønvind inn
i hjertets vugge
(14.09.2008)

Amen

min drøm - -
er å bli spurv

en tykk -
liten og fornøyd én -
i mitt tempel
av løvtrær

min drøm - -
er min religion

måtte jeg - -
ikke falle
til jord -
Amen
(16.04.2009)

Fly me to the moon

Se - én flue!
Men ikke
bare det ---
Før «takeoff»
kaster den vågale
piloten dristig ---
fra seg
sine hansker
--- i februar!
(24.02.22 - ellers
en dato for historiebøkene)

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For neste dikt/dikter, klikk her.

Kilder: Martin Konfucius Struts: «En gal manns memoarer», nesten utgitt på De Gyldne Oasers Forlag, Abidjan. Nå også med moralsk støtte fra Sardinias forening for foreldreløse sardiner marinert i olivenolje, samt Legatet for hjulbente strutser (c/o Bank of Southbound running animals). Til det seriøse/reelle: Illustrasjon/portrett ved Hanna L’Abée-Lund Eriksen (den eneste kunstner som faktisk har en berettigelse i denne sammenheng (i en alder av 15 har hun også en fremtid).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar