18.03.2022

Nils Yttri

Nils Yttri

  Yttri (1947-1980) var en norsk lyriker og billedkunstner. Han gikk brått bort; 33 år gammel, og rakk bare å utgi to diktsamlinger. Men de satte sine spor. Posthumt er det gitt ut flere, blant annet med for- og etterord av Lars Saabye Christensen. Mange av Yttris dikt kan nok karakteriseres som ..; - vel, uforutsigbare. Her følger tre:


(Nils Yttri)

Fuglens fjær

Fuglens fjær er fingre
på en annen måte
De stryker blått
og vender brått

Fuglens vinger er armer
på en annen måte
De griper luft
og føder flukt

Fuglens nebb er munn
på vår egen måte
Den synger flott
men hugger rått

København

I dag morges så jeg en gammel kvinne
komme for å klippe neglene til duene
kirkeklokkene spilte infernalsk
vi hadde overnattet på en kirkegård
trygt sted -
dessuten, der skal en jo ligge i alle tilfelle en gang -
det er godt med en generalprøve
godt å kjenne jorda mot kroppen
kranset av bladene i trærne

Nå føler jeg meg så trygg
at jeg dør
av det

(Uten tittel)

Det er noe evergreen
ved plastikkblomsten
som andre blomster
aldri får

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Store norske leksikon, Nils Yttri: «Jeg har sett stjerner som sluttet å slukne - etterlatte dikt» (posthumt), med forord av Lars Saabye Christensen, Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo, 2005.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar