05.08.2022

Morosamgutten (V)

Morosamgutten (V)

Her følger de tre siste små historiene:

Hørt i Frognerparken

  Hansemann: «Far min er rikere enn far din, for far min eier to gårder i Bøgdø Allé, han!»
  Knut: «Enn far min da, - han har så mye gulltenner, at han ikke føler seg trygg, hvis han ikke sover med hodet i pengeskapet!»

En god jegerskrøne

  Jegeren forteller: Jeg var en gang kommet ti ender på skuddhold. Først trodde jeg bare det var en eneste fugl - de satt nemlig side om side på en tømmerstokk, som fløt ute i tjernet med den ene ende vendt mot meg. Men så snart jeg oppdaget at det var hele ti stykker, innrettet jeg meg deretter: Jeg la dobbelt kruttladning og tredobbelt haglladning i børsen samt puttet til syvende og sist ladestokken ned i løpet, hvoretter jeg la an og trykket løs. Gud forsyne meg smalt det ikke slik i begge ender av børsen, så jeg tenkte jorden hadde revnet! Ladestokken gikk gjennom hodet på alle endene, og haglladningen, som banet seg vei bakover, strøk mitt kinnskjegg av og drepte en tiur som satt i en furutopp, 200 meter bak meg.

Biskopen og det 7de bud

  «Hvorledes lyder det syvende bud?» spurte han en liten gutt.
  Denne var imidlertid redd for å benytte ordet «du» like overfor en så fornem mann og svarte: «Biskopen skal ikke stjæle!»

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. Og for neste innen sjangeren, klikk her.

Kilde: «Morosamgutten» - En samling lystige historier, morsomme tegninger, anekdoter og viser. Til fornøielig underholdning for alle. Utgitt (av ukjent) i 1910 (og 1925) ved Fjellbu Landhandel, Leira St.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar