22.07.2022

Morosamgutten (IV)

Morosamgutten

Her følger tre små historier:

Et feilaktig rykte

  Konsul Berg fra Langestrand var i Oslo og traff sin gamle vei grosserer Smith på gaten.
  «Jeg har hørt at din bror Jonas skal ha tjent ti tusen kroner på hvalaksjer i Tønsberg ifjor,» sa konsulen.
  «Ja - nei - det vil si: Det var ikke Jonas, det var meg. Forresten var det ikke i Tønsberg, det var i Bergen, og det var ikke i fjor, det var i forfjor. Og det var ikke på hvalaksjer, men på skipsaksjer. Forresten var det ikke ti tusen, men tyve tusen, og jeg tjente dem ikke, men jeg tapte dem,» erklærte Smith med et sukk.

Bondehumor

  En lang, knoklete hallingdøl kom inn i en restaurant i Oslo. Han fikk en flaske øl og tok plass. Like i nærheten satt noen velnærte bondefangere og pøste i sin bayer. Den ene, en stormaget slakter med et ildrødt fleskefjes, ropte til hallingen:
 - «Hei du! Er kona di’ like lang som du?»
 - «Nei», svarte hallingen tørt, «men hu’ har to ganger vært like tjukk som deg!»

Et fenomenalt kvinnfolk

  Eggrosserer Fjeld sitter i paviljongen og tar seg en seidel øl. En liten gutt kommer bort til bordet, setter seg og stirrer på Fjeld med spørrende øyne og sier til slutt:
  «Åssen er Dere blitt så tykk?»
  «Jeg er født slik jeg, gutten min.»
  «Ha, ha,» utbryter gutten, «da skulle det værra morrosamt å se morra Deres!»

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste innen samme, klikk her.

Kilde: «Morosamgutten» - En samling lystige historier, morsomme tegninger, anekdoter og viser. Til fornøielig underholdning for alle. Utgitt (av ukjent) i 1910 (og 1925) ved Fjellbu Landhandel, Leira St.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar