18.11.2022

Levende anekdoter

Levende anekdoter

  Her følger noen flere vittigheter:

Christian B. Apenes (1902-1976, norsk jurist og sorenskriver i Fredrikstad)

  Under et besøk i Fredrikstad uttalte Francis Bull om statuen av Fredrik 2. som byens borgere reiste i 1917 på torget i Gamlebyen, at det var den beste statue han noensinne hadde sett - med en drankers ansikt: - Han står jo formelig og svaier på statuen.
  - Jo jo, bemerket sorenskriver Christian B. Apenes, - men så er han jo også skjenket av byens borgere!

Per Augdahl (1889-1978, norsk embetsmann og jurist)

  Professor Per Augdahl praktiserte i sine yngre år en kortere tid som sakfører og definerte engang under en prosedyre begrepet tyveri slik:
  - Tyveri, ærede rett, det er når en person begjærer sin nestes gods så intenst at han ikke har tid til å stifte aksjeselskap først.

Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910, norsk dikter, samfunnsdebattant, redaktør, folketaler mm.)

  Bjørnson skulle engang reise til Paris, og kona hans, Karoline, var litt engstelig for at han kunne komme ut på eventyr: - det sier jeg deg, Bjørnstjerne, at er du meg utro, så hopper jeg ut fra verandaen.
  Da Bjørnson kom hjem igjen, sto Karoline oppe på verandaen og vinket. Bjørnson smilte sitt bredeste smil, vinket tilbake og ropte:
  - Hopp, Karoline! Hopp!

 


(Ekteparet Bjørnson)

Karoline Bjørnson (1835-1934, norsk dikterkone)

  En gang da forfatterinnen Clara Tschudi var på besøk på Aulestad, uttrykte hun deltagende sin beklagelse over at Karoline Bjørnson var så døv.
  - Å nei, beklag meg ikke, svarte Karoline. - Hvordan tror De jeg skulle holdt ut i denne familien, hvis jeg ikke hadde vært døv.

Odd Brochmann (1909-1992, norsk arkitekt, professor, illustratør, forfatter mm.)

 I Dagbladet 14. juni 1947 ble den daværende formann i Visens Venner, professor Odd Brochmann intervjuet, og han ble bl.a. spurt om det måtte være alkohol med når man skulle synge viser.
  - Hva vet jeg, svarte Brochmann, - vi har aldri prøvd uten.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar