17.02.2023

Arnoldus Reimers

Arnoldus Reimers

  Her følger et par anekdoter om skuespilleren Hieronymus Arnoldus Reimers (1844-1899):


(Reimers)

  Han var også en populær selskapsmann, og foran et selskap som han var buden i, spurte vertinnen Sofie Reimers (1853-1932, norsk skuespillerinne) hva hun mente hennes bror ville foretrekke å få å drikke; kaffe, te eller sjokolade. Sofie Reimers svarte: - Arnoldus drikker helst ingenting ... av kopp.

+

  Skuespillerne ved Christiania Theater var ofte innom sin stamkafé Engebret for å styrke seg med noen drinker. Arnoldus Reimers, som var hyppig gjest, rekvirerte som regel øl og dram, og da fortrinnsvis Løiten. Da han en dag som Hjalmar Ekdal i Vildanden i 2. akt skulle fremsi sin replikk «ikke øl i en sådan stund. Giv mig fløiten», fikk publikum til ustyrlig morskap høre ham patetisk replisere: «Ikke øl i en sådan stund. Giv mig Løiten.»

  «Vildanden» som ble utgitt 11.11.1984 hadde urpremiere i Bergen 09.01.1885, og ble første gang oppført på Christiania Theater 11.01.1885 (første av 36 forestillinger), og Arnoldus Reimers hadde ganske riktig rollen som «Hjalmar Ekdal».

+

  Til slutt kan jeg (i en helt annen kontekst) ikke dy meg for å gjengi fra en overskrift jeg så i Aftenposten her forleden. Den stod under kategorien avisen benevner «livsstil»:

  «57-åringen har festet jevnlig i nesten 40 år og har fremdeles sixpack». Den var jeg ørlite imponert over, men bare litt. Skuffelsen ble stor da jeg dagen etter så Aftenposten hadde endret overskriften til «57-åringen har fastet jevnlig» osv. Ikke for å skryte altfor mye, men vil bare opplyse mine (tre?) lesere om at jeg er eldre enn vedkommende, har festet lengre, og har som regel minst to sixpacks i kjøleskapet! Ja, gi meg gjerne også Løiten!

For forrige innlegg klikk her, for forrige innen samme sjanger, klikk her. For neste innlegg, klikk her. For neste innen samme sjanger, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Levende anekdoter», samlet av Jon Dørsjø, H. Aschehoug & Co, Oslo, 1959, Aftenposten (15.02.2022)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar