10.02.2023

Pär Lagerkvist

Pär Lagerkvist

  Lagerkvist (1891-1974) var en svensk forfatter, poet, dramatiker og vinner av Nobelprisen i litteratur for 1951. Her følger to av hans dikt (etter min lille mening ikke helt uten et snev av melankoli og tristesse):


(Lagerkvist)

Det er vackrast när det skymmer

Det er vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlat i ett dunkelt ljus
över jorden,
över markens hus.

Allt er ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet
människan som lån.

Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra -
ensam, utan spår.

För mig på stigar

För mig på stigar, hårda och svala,
hem till mitt hjärta, hem till ro.
Heliga röster i natten tala,
vita örter på marken gro.

Ljuvliga, ljuva i mörkret tändas
ljusen jag släckte när jag gick bort;
och mina ögon mot djupen vändas,
hem till mitt hjärta är vägen kort.

Hör jag ej dånet av grova floder
i ett förlorat och öde land?
- Djupt in i natten sitter min moder,
krokig och krum, med mitt blod i sin hand.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Pär Lagerkvist: «Dikt i utvalg - ved Erling Nielsen», J. W. Cappelens Forlag, Oslo, 1958.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar