19.04.2024

Vilhelm Krag

Vilhelm Krag

  Sørlendingen Vilhelm Andreas Wexels Krag (1871-1933) var en norsk lyriker, forfatter, journalist og kulturpersonlighet. Jeg har vært innom Krag før, men da i forbindelse med min kronologi om Henrik Ibsen (nærmere 1500 tettskrevne A4-sider). Allerede som 13-åring prøvde Krag seg som avis-korrespondent. Krag debuterte som bokanmelder allerede i september 1890 (ennå ikke fylt 19 år). Han leste mye av Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen, og fant stor inspirasjon i dem. For en litt «artig» episode mht Ibsen og Krag, se link under. Den omhandler Ibsens første og definitivt siste møte i Den norske Forfatterforening 07.05.1894, samt dagen derpå...


(Vilhelm Krag)

Som nok et kuriosa (ok, sikkert velkjent) kan nevnes at han var den som først tok i bruk betegnelsen «Sørlandet» i 1902. Men her og nå gjengis et dikt av Vilhelm Krag (fra 1891):

Den uforbederlige

Det hændte den tid, jeg var ung og vild,
.. spræt flasken og stil den paa plads!
Da spilled jeg vel et forvovent spil
og sang en letsindig vise dertil,
.. skjænk vin i mit gamle glas!
Min fremtid, min evne, mit liv og min gjerning
jeg satte det alt paa en eneste tærning.

            Og tærningen faldt.
            Saa tabte jeg alt.

                        Naaja -

Sligt hænder på sjøen, som tømmermand sa’
dengang han fik hodet saa plent kuttet a’.

Det hændte den tid, jeg var ung og vild
.. spræt op en flaske igjen!

Nu spiller jeg aldrig mer nogetslags spil
nu ryger det hele ad helvede til -
Fyld glasset og stil det herhen!
Nei, kom ikke til mig med anger og klynk.
For taber du spillet, så ti og synk!
jeg tabte mit spil, jeg valgte min vei.
                        Hvad rager det dig?

Og vover en trøstermand sig til mit bord
og sylter mig ind i medlidende ord
og taler til mig saalunde:
«Din stakkar, som gik tilgrunde!
Ak, havde du aagret endel med dit pund
og gaaet fra spillet i rette stund
og taget dig lidt ivare!»

Saa skal jeg da svinet svare:

«Og hvis du kom til mig og kunde mig by
at staa her her og spille om livet paa ny
og kunde du gi mig de tusen talenter
som engang jeg tabte med renternes renter:
Da vilde jeg reise mig, ung og vild
og synge letsindig en vise dertil
                                    - drik ud!

Og jeg vilde gjøre som engang før
som nu og altid indtil jeg dør:
Ta hele min fremtid, mit liv og min gjerning
og sætte det alt paa en eneste tærning,
                                    ved Gud!»

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For første innlegg i kronologien om Henrik Johan Ibsen, klikk her. For Vilhelm Krags møte med Ibsen i Den norske Forfatterforening, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Vilhelm Krag: «Samlede dikt», Bind 2, ved Jostein Andreassen, Søgne, 1994.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar