19.12.2020

Inger Hagerup (II)

Inger Hagerup

  Et tidligere innlegg om lyrikeren og (blant annet) barnebokforfatteren (1905-1985) kan leses her. Hun mottok Doblougprisen (1962), Gyldendals legat (1944) og Sarpsborgprisen (1953). Dikt for barn skrev hun også, følgende er en av mine favoritter:



Når det knirker i porten

Når det knirker i porten,
er det mannen i skjorten.
Når det knaker i trappa,
er det kona fra sjappa.

Når det tusler i gangen,
er det orangutangen.
Når det pusler ved døren,
er det Marte og Søren.

Når vi roper: kom inn!
var det bare Jens Sønnavind.

(Fra samlingen «Så rart», 1950)

  Så til en gammel klassiker:

Jeg tror

Jeg tror på mange ting. På blod. På ild.
Jeg tror på stier hvor en kan gå vill.
Jeg tror på drømmer som en hører til.

I blinde går jeg. Led meg ikke hjem.
La natten føre meg bestandig frem.
Et sted i mørket står en dør på klem.

Et sted på grensen mellom ånd og kropp,
et sted hvor selve tiden sier stopp
- der skulle vel mitt hjerte flamme opp -?

Hør ikke på meg. Alle mine ord
er farlige profeter, falske spor.
Jeg er en ganske annen enn du tror.

For forrige innlegg/dikter, klikk her. For neste innlegg, klikk her. For neste dikt/dikter, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Ivar Havnevik - Dikt i Norge, Pax Forlag A/S, 2002.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar