31.01.2021

Paal Brekke og Olav H. Hauge

Paal Brekke og Olav H. Hauge

  Begge tilhører gruppen av etterkrigstidens lyrikere. At Hauges «Det er den draumen» er blant norsk diktnings grunnfjell fra denne periode er nok ikke den største overdrivelse jeg har kommet med.

  Paal Emanuel Brekke (1923-1993) var en norsk lyriker, forfatter, gjendikter og oversetter (av blant andre T.S. Eliot). Han mottok Kritikerprisen (1972), Doblougprisen (1981), Norsk kulturråds oversetterpris (1988) og Riksmålsforbundets litteraturpris (1992). Her gjengis to dikt av ham:


Skogsfuglen

Det er ikke sant
at tiden går
Den kommer
Med blikket i ditt
kommer tiden til deg
og blir

Som da jeg var tolv
og skogsfuglen
tungrodd bakset opp
mellom grenene
Og ble hos meg
slik. Alltid

Fra «Det skjeve smil i rosa», nr 26 (ellers uten tittel):

Si, hvorfor viser gudene seg
alltid forkledt?
Så mennesker skal kunne se dem, barn
Som guder?
Nei. Nei, som forkledninger

Olav Håkonson Hauge (1908-1994) var en norsk lyriker og forfatter, men av yrke utdannet som gartner. Han mottok Kritikerprisen (1961), utmerkelse fra Sokneprest Alfred Andersson-Ryssts fond (1968), Doblougprisen (1969), Sunnmørsprisen (1971), Melsom-prisen (1973), Aschehougprisen (1978) og Nynorsk barnelitteraturpris (1983).


Her er tre dikt av ham, to som man nok kan smile litt av, og ett til ettertanke:

I dag såg eg

I dag såg eg
tvo månar,
ein ny
og ein gamal.
Eg har stor tru på nymånen.
Men det er vel den gamle.

Vindhanen

Smeden slo han
med vele og kamb,
høgt kom han,
verdi var ny
og vindane mange.
Han var ivrig,
trippa, skreik
og brusa fjør
for kvart vinddrag,
i storm stod han strak
med lang hals -
Til han rusta fast
og vart ståande
skeivt mot nord.
Draget stend oftast
frå den kanten.

Og eg var sorg

Og eg var sorg og heldt til i ei hole.
Og eg var ovmod og bygde attum
                                                  stjernone.
No byggjer eg i næraste treet,
og um morgonen når eg vaknar,
trær fura gull på nåli.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter(e), klikk her. For neste dikt, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Paal Brekke: «Det skjeve smil i rosa» - Dikt, H. Aschehoug & Co., 1965, «Den store Lyrikkboken» - Norske dikt gjennom tidene i utvalg ved Ivar Havnevik, De norske Bokklubbene A/S, 1998.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar