15.07.2022

Lars Saabye Christensen

Lars Saabye Christensen

  Lars Saabye Christensen (født 1953) er en av Norges mest kjente forfattere. Må innrømme jeg hele tiden trodde han hadde norsk opprinnelse, men han har faktisk dansk statsborgerskap. Ikke at det spiller så stor rolle, han skriver på norsk og har bodd i Norge (Oslo og Sortland i Nord-Norge) mer eller mindre hele sitt liv, det var hans far som var dansk. I noen barndoms somre oppholdt han seg i Danmark. Så dansk/norsk er muligens den rette betegnelsen. Mest kjent er Saabye kanskje for romanene «Beatles» (1984) og «Halvbroren» (2001). Han har mottatt en bøtte med priser og utmerkelser: Doblougprisen (1993), Tarjei Vesaas' debutantpris (1976), Bokhandlerprisen (1990 og 2001), Cappelenprisen (1984), Riksmålsforbundets litteraturpris (1997), Rivertonprisen (1987), Sarpsborgprisen (1988 og 1999), St. Olavs Orden (også kommandør av St. Olavs Orden i 2006), Nordisk råds litteraturpris (2002), Brageprisen i skjønnlitteratur for voksne (2001 og 2015), Den norske leserprisen, ridder av Ordre des Arts et des Lettres (2008), Anders Jahres kulturpris (2019).


(Saabye Christensen)

  Saabye Christensen debuterte med en diktsamling («Historien om Gly» i 1976). Og det har blitt mange diktutgivelser. Han har skrevet musikkdikt, fotballdikt og reisedikt. Diktene spenner fra melankoli til ironi og humor. Og mer. Her gjengis noen få:

Eventyr

Da skogen
bestemte seg for å gå mot fjellet
var det mange som nølte og få som ble med
de største granene står tunge
dypt i de norske dalene
dvergbjørken våget seg lengst

Norsk utflukt

Da linedanseren var kommet halvveis, tok tauet slutt.

Oppsummering og advarsel

Silden er en stimfisk.
Enhver sild forsøker å komme inn til sentrum
av stimen.
Der tror silden det er tryggest.
En større fisk
(f.eks. en hai)
får derfor et lett bytte
når den møter en sildestim.
Det ville vært langt vanskeligere,
den ville kanskje sultet i hjel,
hvis alle sildene svømte hver for seg.

Av silden har vi ingenting å lære.

Nocturne

Sekundene
er som tusenben
og årstidene
har sjumilsstøvler på.
Speilet jeg så meg i forleden
er knust idag.
Jeg våkner brått
og tre år har gått.
Huset jeg gikk ut av imorges
er revet når jeg kommer hjem.
Krigen jeg demonstrerte mot i går
er flyttet til et annet kontinent idag.
Barnet vi drømte om i natt,
nakne og trette i den varme sengen,
skal begraves i morgen.

Og selv
prøver jeg å gå rett
gjennom gatene
men mine spor er som fuglens:
små hopp
og plutselig borte.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Lars Saabye Christensen: «Saabyes spor» - dikt i utvalg, ved Marit Borkenhagen (red.), De norske Bokklubbene AS, 2022. Med takk til giveren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar