24.11.2020

Heikki Gröhn og Gro Dahle

 Heikki Gröhn og Gro Dahle

  Her følger ett dikt fra hver av dem. Gröhn (1949 -) er en norsk forfatter og oversetter. Dahle (1962-), norsk forfatter, dikter og skrivepedagog. Det passer seg vel å si «damene først»:

(Gro Dahle)

Hvem er det som gjemmer seg under sengen?

Den grå sokken?
Den slitte tøffelen?

Nei
Det er julen
som ligger der under sengen
og venter på desember
Kryper litt tidligere fram
for hvert eneste år
sprekkferdig av forventning

Og så Gröhn:

(Heikki Gröhn)

Nå er det snart jul

Nå er det snart jul og da ønsker jeg meg
en god bok.
En å krype inn i når jeg fryser, f eks,
eller når jeg er ensom
(f eks) eller når
hele verden, føler jeg, går meg imot.

Krype inn og kravle rundt mellom sidene,
grafse til meg næring der jeg finner den;
en proteinrik setning her, et dikt der
fullt av A, B1&2, C, D og K-vitaminer,
ete og drikke, bo i boken til jeg,
velfødd og styrket,
på ny kan gå ut
og blande meg med dere, masekopper.

For forrige innlegg, klikk her, for neste klikk her. For neste dikter/dikt, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Julens stemninger», dikt, sanger og fortellinger, redigert av Tove Valmot, Den norske Bokklubben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar