28.10.2021

Finn Strømsted

Finn Strømsted

  Finn Christian Stabel Strømsted (1925-2003) var en norsk lyriker (med 15 diktsamlinger) og billedkunstner. Han mottok Mads Wiel Nygaards legat (1973) og Aust-Agder fylkeskulturpris (1989). Strømsted levde sine første barneår i Harrisburg, Pennsylvania, men vokste opp på Snarøya og Majorstuen i Oslo. Hans tvillingbror døde av tuberkulose i ung alder. Skolegangen ble avbrutt av skrantende helse og vanskelige forhold under okkupasjonen. Under krigen var han aktiv i Milorg, før han flyktet til Sverige. Faren ble arrestert og sendt til fangeleir i Tyskland. Strømsted tok jobb vekselvis som gartner, lærer, sjømann og hestepasser før han debuterte som lyriker 1956 med «Angelicafløyten».

  Diktene hans er muligens mer til ettertanke enn pur glede. Og det skal vel dikt også være? Skjønt, små morsomheter spores, kan han plasseres et sted mellom J.E. Vold og K. Falkeid? Og så har han noen fantastiske, mystiske og nærmest J.R.R. Tolkien’ske stedsnavn. Hvem har eksempelvis hørt om Toblk? Men han bringer oss raskt ned på jorden. Og metaforen hans om høstløv som andeføtter (i siste gjengitte dikt) - fantastisk! Men dette er jo bare min mening.

Kom

Kom laks kom stør
kom melkemor
kom hold i ring
du faller ikke utenfor
kom fugl på fugl
her innenfor det grønne
kom sommerfugl
kom elefant
kom gamle hund fra Toblk
kom alle trette stjerner
kom gamle ugle og grå ulv
kom gamle geitegjeter
kom perleugle du som ikke vet
om delstaten Fagerborg-Majorstua

Solsleden

Skimånen
solsleden
stjernelåmet,
som jeg savner dette,
slik jeg savner ansikter
som har trukket seg ut
og etterlatt vakre navn,

jeg snekrer kanskje på en maske
og vet jo det er nytteløst
sorgen lar seg ikke lure

Er jeg

Er jeg fattig og tom -
jeg lover deg farger
rik på erindring
og jeg lover deg toner
rike på erfaring. Ekspresjon,
alltid bygger skjønnhet
på sannhet som kunsten
tidvis aner og kjemper
seg frem til. Synliggjør,
der høstens våte løv
lyser som andeføtter
i det fuktige gatelegeme.

For forrige innlegg, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Norsk biografisk leksikon, Store norske leksikon, «Den store Lyrikkboken - Norske dikt gjennom tidene» i utvalg ved Ivar Havnevik, De norske Bokklubbene A/S, 1998, Finn Strømsted: «En fugl har tent meg», Aschehoug, Oslo, 1995.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar