14.10.2021

Peter R. Holm

Peter Røwde Holm

 Peter R. Holm (født 1931) er en norsk lyriker, forfatter og oversetter. Han har mottatt Det Norske Akademis Pris (1996), Mads Wiel Nygaards legat (1962), Riksmålsforbundets litteraturpris (1977) og Sarpsborgprisen (1957).


  Følgende er hentet fra diktsamlingen «Diabas» fra 1968 (Diabas er også kjent som en vulkansk bergart, finnes i Norge i Ekebergskrenten i Oslo og ved Florø). Diktet (fremstår for meg nærmest som en liten novelle) er nok satirisk ment, men om han ikke med dette ble den første miljøaktivist i Norge uten selv å ha reflektert over det, så var han kanskje et stykke frem i rekkene. Og temaet er vel (minst) like aktuelt den dag i dag:

Plastbøttediktet

På en av mine vandringer i Bohusläns kystlandskap ifjor
oppdaget jeg en stor kromgul plastbøtte, den skvulpet
uforstyrrelig i havkanten foran noen monumentale klipper.
Synet av denne bøtten fikk vreden til å stige og stige
i meg, og jeg slynget små og store fjærestener mot den
helt til den var fylt til randen, og praktisk talt usynlig.
For noen uker siden dro jeg dit ned igjen, en deilig dag
var det, Sol, måker, knitrende strå, havet som gnistret
blått; Å hvor mitt hjerte hamret ved det syn: Thalatta*
lød min henrykte stemme, Thalatta! Da ser jeg deg langt
borte-fra, plastbøtte Du! Din kromgule farve har ikke tapt
sin glans siden sist; aldeles tom for de stener jeg kvalte
deg med i fjor, ligger du nu og gurgler tiliters munnfuller
havvann. Så sandelig har du ikke klart vinteren bedre
enn jeg. Synet av deg er om mulig ennu mer frastøtende
i år enn ifjor, og takket være vreden som atter stiger
og stiger i meg, slynger jeg små og store fjærestener
mot deg, helt til du er fylt til randen, og praktisk talt
usynlig. Og eftersom jeg ikke kan fordra lukten av deg,
vil jeg ikke kaste bort en eneste fyrstikk på deg. Og selv
om jeg vet at det er forgjeves, så skal jeg kvele deg med
stener hvert eneste år skal jeg, så lenge jeg orker skal
jeg fylle deg til randen med stener. Fra videnskapelig hold
er det fastslått at plast er nesten uforgjengelig, først
om ca. to hundre år vil du begynne å gå i oppløsning, og
slik det er fatt med verden idag, må det antas at du har
evig liv der du rumler med mine stener. Plastbøtte Du!

* Thalatta, gresk for Sjøen (også et kjent rop - Thálatta! Thálatta! - fra tusenvis av grekere da de endelig kunne skimte Svartehavet under et slag mot perserne i år 401 f.Kr.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Kilder: Wikipedia, Norsk biografisk leksikon, Store norske leksikon, Den store Lyrikkboken - Norske dikt gjennom tidene» i utvalg ved Ivar Havnevik, De norske Bokklubbene A/S, 1998, Peter R. Holm: «Diabas», H. Aschehoug & Co, Oslo, 1968.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar