07.10.2022

Kjell Heggelund

Kjell Heggelund

Kjell Heggelund (1932-2017) var en norsk lyriker og oversetter av engelsk, fransk, gresk og latinsk litteratur. Han mottok Det Norske Akademis Pris (1995), Herman Wildenveys Poesipris (1996) og Mads Wiel Nygaards legat (1968). De tre diktsamlingene han ga ut (i tillegg til «Samlede dikt» i 2010) kom i årene 1966-1968.


Underfundig, var min første tanke etter å ha lest en del fra poeten. Her følger et par dikt fra hans siste utgivelse (Punkt . 8), begge uten titler:

De store ordene har jeg bak
meg. De store ordene har jeg
bak meg. De store ordene blir
mindre og mindre ord foran meg
De store ordene var gode nok i min tid
De store ordene gir stø kurs
mens de forsvinner

+ +

Siden våren var forsvunnet tok han
seg en tur ut av byen. Overalt var det
møtt opp mennesker for å se. Det er ikke
noe å si på at folk er nysgjerrige
Man må alltid regne med det. De vanlige
vaktpostene var dessuten satt ut i
tide. Jo lenger bort han kom desto
flere folk var det. Til slutt tenkte han bare
på hvordan han skulle komme tilbake

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, Ivar Havnevik - «Dikt i Norge», Pax Forlag A/S, 2002, Kjell Heggelund: «Punkt . 8», H. Aschehoug & Co., Oslo, 1968.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar