10.09.2021

Magli Elster

Magli Elster

  Jeg har vært «innom» henne før (se her) under et innlegg med flere forfatteres dikt om ett og samme tema. Elster (1912-1993) var en norsk lyriker, oversetter og litteraturkritiker. I 1986 mottok hun Fritt Ords Pris.


(Magli Elster)

Her følger nok et par dikt av henne:

To ganger

To ganger fikk jeg alle ting
solen og måne og stjerner
grønn himmel og blå strå
alt som er nakent om våren
en gang da jeg fødtes
annen gang fikk jeg
gaven av deg.
To ganger skal jeg dø
en gang når du glemmer meg
en gang til og den siste
når jeg ingenting husker
av deg.
Men det er så lenge til så lenge til
at kanskje vil døden, den sannferdige død
lenge før det la oss få sove
i hverandres armer.

Og; kanskje følgende for noen tiår tilbake var et ørlite dristig kvinne-perspektiv satt på prent (?):

Asfalt

Gå bak unge gutter
se på lange skritt
tatt av unge ben
kraft i hasene under knærne
svai i ynglingehofter
det går som en plystretone
langs lange unge lår
et stykke natur, helt gratis
å se på.

For forrige innlegg, klikk her. For neste, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Wikipedia, «Norske Kjærlighets Dikt» (I utvalg ved Peter Magnus), Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 1957, «En går seg selv så lett av minne» (Dikt om kjærlighet), en antologi valgt og satt sammen av Lise Fjeldstad, Gyldendal Norsk Forlag ASA, 1996.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar