09.09.2022

Kate Næss (II)

Kate Næss

  Kate Næss (1938-1987) var en norsk lyriker som jeg har gjengitt fra før (klikk her). Her følger ytterligere tre dikt:

VENNER

det er fint å ha venner
ordentlige venner mener jeg
som det er fint å snakke sammen med
når det faller seg slik:
så treffes de da og så tier de og så snakker de
forsiktig eller impulsivt
om ja
ja man har da sitt eget liv ikke sant?
kanskje ikke så bra men
det er godt å ha venner som vil ha
arbeidsro hus- og matfred
sitt privatliv intakt
ja de snakker og fornemmer og går
ytterst forsiktig tilverks
helt vennskapelig
og som regel
noe man ikke helt våger å nærme seg
løfter hatt eller lue eller hånd
og har det bra
så lenge
plutselig er det alltid en
som ikke riktig holder det ut

NORDMENN

Om vinteren spiser de mye blod
Om sommeren er de nesten radikale
Konen i melkebutikken
synes riktignok at byens nye ambulanse
bråker for mye
Det får være grenser for å redde liv
sier hun

AVBETALING

jeg har ikke mer enn ett hode
å holde over vannet
jeg er en strek i regningen
jeg er et påfunn
jeg er en dårlig samvittighet
som ikke vender tilbake
det blir mange streker
regningen kommer siden

For forrige innlegg, klikk her. For forrige dikt/dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Kilder: Kate Næss: «Dikt», Dreyers Forlag A/S, 1989, redigert og med etterord av Jan Erik Vold, Wikipedia, Ivar Havnevik: «Dikt i Norge», Pax Forlag A/S, 2002.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar