11.01.2019

Koranen - del 10


"Slik kastes hellige bøker". Det er overskriften i en artikkel i Aftenposten forleden (februar 2012), som har enerett til å sitere den opprinnelige fra Washington Post, ført i pennen av Elisabeth Flock. Artikkelen er (selvfølgelig) aktuell. For å holde meg til Koranen sakser jeg også fra nevnte innlegg: Den muslimske skriftlærde Allamah Haskafi, forfatter av 1700-tallets rettslære Durr-Mukhtar, skrev dette om hva man skal gjøre med et eksemplar av Koranen som man ikke lenger ønsker å ha: "Hvis man bestemmer seg for å kaste religiøs litteratur, vil det være riktig å begrave den etter å ha pakket den inn i noe rent, på et sted der folk sjelden går. På samme måte vil det være akseptabelt å binde den innpakkede boken med noe tungt og kaste i en rennende elv. Du kan også brenne (tekster som ikke er Koranen), men i slike tilfeller stryke navnet til Allah, hans engler og hans budbærere (fred og velsignelse være med dem alle). Når det gjelder gamle og ubrukelige koraner, er det ikke tillatt å brenne dem hvis ikke er noen annen måte å bli av med dem på."
Jeg fortsetter med sitater fra Koranen:
Sure 24 - Lyset - fra Medina
2 Horkvinnen og horkarlen, gi hver av dem hundre piskeslag. La ingen medlidenhet for dem gripe dere når det gjelder Guds religion, om dere tror på Gud og dommens dag. Og la en gruppe troende overvære deres avstraffelse.
3 En horkarl må bare gifte seg med en horkvinne eller avgudsdyrket. Og en horkvinne, ingen skal gifte seg med henne, unntatt en horkarl eller en avgudsdyrker. Dette er forbudt for de troende.
4 De som kaster tvil over ærbare kvinner, og så ikke skaffer fire vitner, gi dem åtti piskeslag, og motta aldri deres vitnemål mer. Disse er ugudelige!
23 De som kaster tvil over ærbare kvinner, sorgløse, men rettroende, de er under forbannelse i denne verden og den hinsidige. Dem venter en svær straff
24 den dag da tunger, hender og føtter vitner om det de bedrev.
26 Dårlige kvinner er for dårlige menn, og dårlige menn for dårlige kvinner. Gode kvinner er for gode menn, og gode menn for gode kvinner. Disse er uberørt av hva folk sier. Dem tilkommer tilgivelse og verdig omsorg.
30 Si til de troende menn at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er vel underrettet om det de foretar seg.
31 Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt!
35 Gud er himlenes og jordens lys. Hans lys kan lignes med en nisje hvor det er et bluss. Blusset er omgitt av glass, som om det var en funklende stjerne. Det tennes med brenne fra et velsignet tre, et oljetre, som ikke hører hjemme verken i øst eller vest, hvis olje nesten lyser uten at ild kommer den nær. Lys over lys! Gud leder dem Han vil til Sitt lys. Han lager lignelser for menneskene. Gud kjenner til alle ting.
45 Gud har skapt alle vesener av vann, noen går på buken, noen på to ben og noen på fire. Gud skaper det Han vil. Gud evner alt.
46 Vi har nå åpenbart ordet som klargjør. Gud leder dem Han vil til rett vei.
55 Gud har lovet dem av dere som tror og lever rettskaffent, at Han vil la dem overta landet, som Han i sin tid lot dem som var før dem til å overta, og at Han vil befeste deres religion, som Han har godkjent for dem, og bytte deres frykt med sikkerhet. "Meg skal de tjene, og ikke sette noe ved Min side." De som er vantro etter dette, er ugudelige!
60 Kvinner hinsides overgangsalderen og som ikke håper på giftermål, rammes ikke av skyld om de legger bort klærne, om de ikke fremviser pryd. Men om de avstår, er det bedre for dem. Gud hører, vet.
Sure 25 - Kriteriet - fra Mekka
1 Full av velsignelse er Han som har åpenbart kriteriet (Koranen) for Sin tjener, for at han skal være en advarer for all verden.
32 Den vantro sier: "Hvorfor er ikke Koranen åpenbart for ham, alt på en gang?" Men det ble gjort som det ble gjort, for at Vi dermed kunne styrke ditt hjerte, og Vi har meddelt den med omhu.
35 Vi gav Moses skriften, og satte hans bror Aron som medhjelper.
36 Og Vi sa: "Gå til det folk som forkaster Vårt ord." Så ødela vi dem fullstendig.
37 Og Noas folk, da de forkastet Våre sendebud, så druknet Vi dem, og gjorde dem til et tegn for menneskene. For de urettferdige har Vi hjort i stand en smertelig straff.
38 Og Ad og Thamod og brønnfolket og mange slektsledd derimellom.
39 Alle gav Vi advarende eksempler. Alle har Vi tilintetgjort, helt og holdent.
59 Han som skapte himlene og jorden, og alt som mellom dem er, på seks dager. Så tok Han plass på tronen. Den Barmhjertige! Spør den som er underrettet om Ham!
62 Velsignelsesrik er Han som satte stjernebildene på himmelen, og har satt en lyskilde blant dem, og den lysende månen.
63 Han er det som har satt natt og dag til å følge hverandre, for den som ønsker å komme til ettertanke eller vise takknemlighet.
Sure 26 - Skaldene - fra Mekka
16 Gå til Farao, og si: "'Vi er sendebud for all verdens Herre!
17 Send med oss Israels barn!'"
18 Farao svarte: "Har vi ikke oppdratt deg blant oss som barn? Var ikke du hos oss mange år av ditt liv?
52 Så gav Vi Moses denne inspirasjon: "Dra av gårde med Mine tjenere nattestid! Dere blir nok forfulgt."
53 Så sendte Farao opprop til byene,
54 "Disse er bare en liten flokk,
55 men de har forarget oss,
56 skjønt vi er tallrike og på vakt."
57 Så Vi fordrev dem fra haver og kilder
58 og skatter og et fint bosted.
59 Slik var det. Og vi lot Israels barn arve det.
60 men egypterne forfulgte dem på vei østover, og
61 da de to hærskarer fikk øye på hverandre, sa folket til Moses: "Vi blir innhentet!"
62 Moses sa: "Å nei, Herren er med meg! Han vil lede meg."
63 Og Vi gav Moses denne inspirasjon. "Slå havet med din stav!" Og det delte seg, og hver side var som et stort fjell.
69 les frem for dem historien om Abraham!
70 En gang sa han til sin far og sitt folk: "Hva er det dere tilber?"
71 De svarte: "Vi tilber avguder, og fortsetter å holde oss til dem."
75 Han sa: "Hva mener dere om dem dere har tilbedt,
76 dere og deres henfarne fedre?
77 De er en fiende for meg. Ikke så med all verdens Herre!
78 Som har skapt meg, og gir meg ledelse,
79 som gir meg mat og drikke,
80 som helbreder meg når jeg er syk,
81 som lar meg dø og så gir meg liv,
82 som jeg inderlig håper vil tilgi meg mine feiltrinn på dommens dag.
86 Tilgi min far! Han var av de villfarende.
105 Noas folk kalte sendebudene for løgnere,
106 da deres bror Noa sa til dem: "Vil dere ikke være gudfryktige?
107 Jeg er et pålitelig sendebud til dere,
108 så frykt Gud, og adlyd meg!
109 Jeg ber dere ikke om noen lønn for dette, min lønn er en sak for all verdens Herre.
110 Så frykt Gud, og adlyd meg."
123 Folket Ad kalte sendebudene for løgnere,
124 da deres bror Hod sa til dem: "Vil dere ikke være gudfryktige?^
125 Jeg er et pålitelig sendebud til dere,
126 så frykt Gud, og adlyd meg!
141 Folket Thamod kalte sendebudene for løgnere,
142 da deres bror Salih sa til dem: "Vil dere ikke være gudfryktige?
143 Jeg er et pålitelig sendebud til dere,
144 så frykt Gud, og adlyd meg!
160 Lots folk kalte sendebudene for løgnere,
161 da deres bror Lot sa til dem: "Vil dere ikke være gudfryktige?
162 Jeg er et pålitelig sendebud til dere,
163 så frykt Gud, og adlyd meg!
164 Jeg ber dere ikke om noen lønn for dette. Min lønn er en sak for all verdens Herre.
165 Er det slik at dere holder dere til menn fortrinnsvis,
166 og forsømmer deres hustruer som Herren har skapt for dere? Nei, dere er et folk som går over grensen?"
176 Skogfolket kalte sendebudene for løgnere,
177 da Shoaib sa til dem: "Vil dere ikke være gudfryktige?
178 Jeg er et pålitelig sendebud til dere,
179 så frykt Gud, og adlyd meg!
192 Dette er en åpenbaring fra all verdens Herre,
193 den betrodde Ånd steg ned med den
194 til ditt hjerte, så du kunne bli en advarer
195 på klart, arabisk språk.
196 Den finnes i de gamle skrifter!
197 Er det da ikke et tegn for dem at Israels skriftlærde kjenner til den?
198 Hadde Vi sendt den til noen blant fremmede folk,
199 og han hadde fremlest den for dem, så ville de ikke ha trodd på den.
200 Slik bringer vi den inn i syndernes hjerter.
210 Satanene har ikke brakt Koranen ned.
211 Det passer seg ikke for dem, og de kan det heller ikke.
212 De er avskåret fra å snappe opp noe.
213 Så påkall ingen gud ved Guds side, så du havner blant dem som lider straff.
221 Skal Jeg fortelle dere hvem satanene slår seg ned på?
222 De slår seg ned på enhver som er syndbelastet og falsk,
223 og forteller ham hva de har hørt. Men de fleste av dem er løgnere.
224 Likeledes skaldene,, de forførte følger dem.
225 Har du ikke sett at de streifer om i alle daler,
226 og uttaler det de ikke selv praktiserer?
For neste innlegg, trykk her. For første innlegg, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar