15.01.2019

Dikt (5)

Noen av flg er tidligere av undertegnede publisert i Forfatterbloggen (i regi av De norske Bokklubbene), nå nedlagt.
Under hvert dikt/aforisme er anført opprinnelig dato publisert. 

Some of the following earlier published in The Author's Blog (c/o The Norwegian Book Clubs), now closed down.
Under each poem/aphorism the orginal date published is marked in brackets. 

Dommeren

stålull i retten
fårikål til middag
bomull om natten
(17.10.2013, til
min venn og dommer
i Borgarting)




Folket

folket vil fylle livet
fyllefanter glasset
og Gud himmelen

The People

the people wish to fill their lives
drunks their glasses
and God heaven
(18.10.2013)

Gråt

jeg vil helst
at man skal gråte
av glede -
ikke av vrede
(22.10.2013, lett
omskrevet fra 09.10.2008)

Og så

han var så energisk
at vennene kalte
ham en frosk
på trampoline

han levde så hardt
og gikk så ofte
på restaurant
at de kalte ham
en gastronomisk
hallik med
reservenakke
i baklommen

til slutt viklet han seg så
inn i løgnens hengekøye
at han behøvde
ikke rep
(21.10.2013, inspirert
av Aneurin Bevan, 1897-1960,
og Robert Smith Surtees,
1805-1864)


T-en

du er allerede
på dypt vann
når du tar én
enslig konsonant
fra manipulert
(26.11.2013)

Guds lekeplass

selvforherlighetens
digitale ørken
er full av
likegyldige glefs

der nede i
sløvhetens helvete
summer det som
fra djevelens vepsebol

men når tiden opphører
og vindene hviler
vokser orkidéer
i brenneslers favn

hver brudne sjel
kan bli en melodi
på vei opp
til Guds lekeplass
(26.11.2013, inspirert
av Stéphane Mallarmé,
1842-1898)

Livet

livet er som
et garnnøste;
det rulles ut
og så er det
bare - - -
å finne
igjen
tråden
(06.12.2013,
lett omarbeidet
fra 18.10.2008)



Kofferten

min fremtid
er en tom
koffert
fylt
med
stensilerte
drømmer
(20.10.2008)

Solskinn

i veikanten
ved hekken
står en gammel
kone og tripper
en grå formiddag
i oktober

fra
glemselens villnis
trøstes
gråtende spurver -
hun pludrer med
barndommen
og blåser liv i
frostbleke
blomster

fra
en stille bekk
av druknende ord
sender min mor
et stillbilde fra
hjertets solskinn
(15.12.2013
lett revidert etter
min mors bortgang 03.08.2015)

Guds hus

Guds hus er
stort sett bare
åpent på
søn- og helligdager

det er et under
at ikke allmuen
banner når den
først slipper inn
(19.12.2013)



Hvem vet

hvem vet
om ikke
skaperen løy?
hvem vet
om ikke
det var
ordet som ble
korsfestet?
ja, hvem vet
om ikke
helgenene
syndet?
og hvem vet
om paradiser
og engler er?
men kan
hende
hjertet
har vinger?
hvem vet
(23.12.2013)


Mareritt

men i mitt
neste liv
vil jeg
bli blomst -
de har
så vakre
drømmer
(25.12.2013)


Politikere


døde som
askebegre
i et reservat
av uttalelser


Politicians

dead as
ashtrays
in a reservoir
of statements
(08.01.2014)


Grov is

Mannen
gammel gris
gud far
høy kølle
konge puddel
nøtt knekker
pre senil
pung rotte
slapp fisk
stiv pinne
sving stang
ung dom
har sin vei


Men kvinnen
bur ugle
fugl nek
gul enke
jord mor
klatre mus
lea løs
løs fugl
lår høne
rose knopp
rype bryst
spiss mus
har sin vilje
(11.01.2014,
innpakket i sitat
av Oliver Wendell
Holmes Sr., 1809-1894)


Fluas rop

jeg satt
en sommerdag
og funderte
på dødens
sløve kant -
men våknet
så blidt
da jeg
hørte flua -
hun ropte
til oksen:
la oss pløye!
(20.01.2014,
inspirert av spansk
ordtak)


Hemmeligheter


et sted
i vrimmelen av
stjernenes
opplyste fjes
sitter universets
geografiske sjel
og venter -
bare venter
på at jordens
søkende barn
skal avsløre
dets magiske
hemmeligheter
(24.01.2014,
inspirert av
Eden Philpotts,
1862-1960)




Inferno

fyrstikkens
liv
var skyld i
bråtebrannens
duft
og skyenes
manglende
graviditet
ble dømt
medskyldig i
infernoets
fødsel
(15.02.2014)


Verdi

verdien
av meg
er minimal -


som et frø -
men da
er det vel håp?

Value


the value
of me
is neglible -


like a seed -
so then
there must be hope?

(18.02.2014)


Skitten

fantasien
er som
hans
laken


Dirty

the fantasy
is like
his
sheet
(20.02.2014)

Kanariøyene

en oppgitt
spanjol
blant
russiske
termitt-tuer
på en
autobahn
i en
rundkjøring
av selvgode
skandinaver
(21.02.2014)



Håp og frykt


i en kjeller
står dagens kirurg -
i en kirke
lysets prest


den ene
håper på
dødens
utsettelse


den andre
frykter
en sorgfri
begravelse
(22.02.2014)


Jeg gir deg mine knokler

brekk dem
og knus dem -
men hev meg
fra mitt
havarerte
hjerte og sinn
(24.02.2014)

Fred på jord


ved en
sydlandsk
taverna
sitter
en due
og driter -
mens jeg
blir amigo
med en boxer
ved navn
Aksel
og skuldre
som Andes


fjellet
uten hale
omfavner
smilende
mitt fang -
og planter sin
right hook
tunge i mitt
visne øre -
og om natten
drømmer jeg vått
om fred på jord
(25.02.2014)




Syk


«Du er
sprøyte gal,»

sa legen.
Og legen stakk.

«Stakkars meg,»
tenkte jeg.
Men vips -
var jeg frisk!
(21.03.2014)




Korsfestelse

med
mildhetens
dybde
ba han
på sin
sjels knær -
og ble møtt
 av ordets
korsfestelse
fulgt av
dødens
bitt
(20.04.2014)




Rangel

i mørket
dveler
et herbarium
av skrik -
men under
nattens
fløyel
høres også
latterens
rop: STJEL
SOLOPPGANGEN!
(04.05.2014)

Solveigs sang


Solveigs sang
er ikke ord -
nei, jeg tror
det er en blomst
som åpner seg
tidlig, tidlig
på våren en gang -
og så spiller den
sommeren lang!
(05.05.2014)



 Hei «puta»!


bak
uvitenhetens
skjold
og fasadens
muskler
skjules
mang en
hitler
(26.05.2014)


Så kom

så kom
tiden
og jorden
og sa
til
menneskene:
vi er
ikke evig


men
hvorfor
gjør dere
alt
for at vi
skal
opphøre
idag?
(20.07.2014)


Forskjell

forskjellen
mellom
døgnfluen
og mennesket?
kun et spørsmål
om lengden
på døgnet
(09.08.2014)


Reisen

vi var
barn av tiden -
men tiden var
aldri del av oss

så reiste
vi i vei -
men latteren
snublet på vår vei
(14.09.2014 -
til minne om Robert)

For tidligere dikt, klikk her. For flere dikt, klikk her.

#Dikt
#Poems

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar