13.01.2019

Dikt (3)

Noen av flg er tidligere publisert i Forfatterbloggen (i regi av De norske Bokklubbene), senere nedlagt.
Under hvert dikt/aforisme er anført opprinnelig dato publisert. Trykk her for andre dikt osv.
Martin N. Otnes

Verdensbanken

da politikerne
sluttet å lyve
brakk banken
nakken

World Bank

when the politicians
stopped lying
the bank
broke its neck
(13.02.2013)


Hardt arbeide

vi må arbeide
mer for mindre
sa politikeren
og innførte det
motsatte
for seg selv

Hard work
we have to work
more for less
said the politician
and adopted the
opposite
for himself

Oppfinnelsen

jo flere
jo bedre
sa politikeren
og oppfant
byråkratiet

The invention

the more
the merrier
said the politician
and invented
bureaucracy
(14.02.2013)


Gode intensjoner

byråkratene
forsøkte å tette
smutthullene
og endte opp
med en sveitserost

Good intentions

the bureaucrats
tried to seal
the loopholes
and ended up
with a Swiss cheese
(14.02.2013)

Slektsforskning

tilbake
til røttene
sa tannlegen

Genealogy
back
to the roots
said the dentist

Godt gjort!

første gang
jeg fikk
hull-i-ett
var hos
tannlegen

Well done!

first time
I managed
hole-in-one
was at
the dentist
(15.02.2013)

Parentes

jeg er ingen overskrift -
ingen stor bokstav heller
tror faktisk ikke jeg er
en liten engang
der nede på nederste rad

et punktum kanskje?
nei - ikke ennå -
men en parentes da?
kan jeg få være en
liten parentes blir jeg gla'
(02.11.2007)

Omfavnelse

en rød skjære
hvilte - -
på min
høyre skulder

en sort katt
malte - -
ved min
døde side

i mitt indre
tiner nå - -
vinteromfavnelsen
bort
(02.02.2008)

På vent

på en trebenk
i metropolen
sitter en skjære
og krangler
med en halvfull
søppelbøtte

i en plaststol
ved havet
sitter en
tannløs kone
og venter
på oliven og brød
(24.02.2013)


Fargerik ensomhet

tulipanens
fargerike
ensomhet
trer først
frem - -
når den
henger
med hodet
(06.02.2008)


Runer i vann

Jesus kom
med mild
medisin -

og risset
runer
i vann -

vi svarer
med ødets
trekkpapir
(09.02.2008)

Ingen bryr seg

ingen bryr seg
lenger
sa papegøyen
til den stumme

Nobody cares

nobody cares
anymore
said the parrot
to the dumb
(01.03.2013)


Eventyrtjern

en gang
var han
en yngel
blant
tusen
lekende venner

med sluker
og arr i buken
søker oldingen
nå de siste
bratte
grønne fosser

tynt er håpet
om der oppe
å treffe
en barndomsvenn
fra sitt tapte
eventyrtjern
(12.02.2008)

Lengselsblomst

under skogens
duftende mose
tumler en bille
i velbehag

under tåkens
råe tause latter
letter en skarv
med tunge drag

under livets
lengselsblomst
tenker jeg
på solen i dag
(19.02.2008)

 Din hånd

jeg holdt
din hånd
- den er
mitt savn

jeg sitter
i mitt døde liv
blant fioler
og blodrøde bær

jeg sitter
og minnes
din vevre
bleke hånd

jeg sitter
i minnenes eng
- i vente
på snøens favn
(11.03.2008)

 

Forgift meg ikke

forgift meg
ikke
med dine
sårende
piler av ord

sten meg
heller
til døde
med
løvetann
(11.04.2008)

Velkledd

bare den
med et smil
rundt munnen
er velkledd -
sa skredderen

Well dressed

only the one
with a smile
on his face
is well dressed -
said the tailor
(10.03.2013)

Whiplash

selv ikke
kiropraktoren
kunne hjelpe
uglen
med whiplash

Whiplash

even the
chiropractor
couldn't help
the owl
with a whiplash
(12.03.2013)


Ømt sandkorn

ditt ansikt
stod så
krystallklart
for meg,

men stormer
over ørken
visket
det ut

jeg ber
om forlatelse -
for kulingen
også,

men ett
ømt sandkorn
gjemmer jeg
i hjertet
(03.04.2008)

Lærdom

han håpet
i det lengste
å lære
av gårsdagen

på hans
gravsten
står
«fremtid»
(16.03.2013)

Skrubbsår

hva skal man med
telefonstolpene
rustende fontener
knirkende buketter
døde korallrev
sorgens kniver
generasjonskløfter
falske profeter
størknede tårer
og våte kakkelovner
hvis det ikke var for
regnbuesmil
fra våpenløse
klatrende barns
skrubbsår og
kjappe hjerteslag
som svinger
lykkelige i
husker som
aldri glemmes
blant blåbær
og forglemmegei
(09.05.2008)


Hvem er Du?

etter tusen kriger
og talløse graver
har krigsropenes
toner forstummet -
og jeg undres:
hvem er Du fremmede,
Du hersker over
verdens kirkegårder?
men hvis enden er nær
og Din humor er lun:
la vinden kysse
hver gravsten
og gjør plass - vi kommer!
(31.03.2013 - 1. påskedag)

Dagens vrak

en søndag
i kirkeklokkers
ekko
står tiden -
men dagen
er nystøpt
fersk luft

den helgen
jeg så vinden
og ensomme
katteøyne

i mitt
hjerte
klatrer
en apekatt -
i dagens vrak
av forliste
drømmer
(19.05.2008)

Fasit

den
som fant
fasiten
til livet
feilkalkulerte
(04.04.2013)

Blueprint

the one
who found
the blueprint
to life
miscalculated

Hjemme

hvis hjemme
er hvor
hjertet er
bor jeg
på puben
(07.04.2013, revidert 12.01.2019)

Home

if home
is where
the heart is
I live
at the pub -



Klikk her, for første side med Dikt/diktere. For neste, klikk her.


#Dikt
#Poems

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar