11.01.2019

Koranen - del 8


(Mekka)
I Aftenposten 19.02.2012 kunne man lese en artikkel ført i pennen av Kristin Solberg om madrassaer. Følgende informasjon er sakset fra den artikkelen: Madrassa betyr "skole" på arabisk, i utgangspunktet en hvilken som helst skole, enten offentlig eller privat. Men i muslimske land regnes det som en religiøs skole, som gir undervisning i islam i tillegg til allmenne fag. I dagens India, Pakistan og Afghanistan er det mange madrassaer av høy kvalitet, der elevene studerer islam, vitenskap og språk. Ibn Sina (Avicenna), den muslimske vitenskapsmannen som regnes som den moderne medisins far, gikk for over tusen år på en madrassa i Afghanistan. I dag finnes titusenvis av madrassaer i regionen, selv om de mer eksakte anslagene varierer. det samme gjør imidlertid kvaliteten på utdannelsen, og i alle land har myndighetene forsøkt å regulere og reformere skolene for å sikre at de også har andre fag enn islam på pensum.
Så til flere sitater fra de 77.701 ordene i Koranen:
Sure 18 - Hulen - fra Mekka
23 Si aldri om noen ting: "Dette vil jeg gjøre i morgen,"
24 uten: "- om Gud vil." Kom Herren i hu når du glemmer, og si: "Det kan være at Herren vil lede meg til noe som er det rette nærmere enn dette."
29 Si: "Sannheten kommer fra Herren! La den tro som vil, og den være vantro som vil!" Vi har beredt en Ild for de urettferdige, som omslutter dem som et telt. Når de roper om vann, skal de få vann som smeltet kobber, som skålder deres ansikter. For en forferdelig drikk! Og for en forferdelig rasteplass!
30 Men de som tror, og lever rettskaffent, sannelig, Vi lar ikke deres lønn gå tapt, som gjør det gode!
31 Dem venter Edens haver, hvor bekker sildrer. Der vil de bli smykket med armbånd av gull, og får kle seg i grønne klær av silke og brokade. Der skal de ligge tilbakelenet på hvileleier. For en herlig lønn! Og hvilken god rasteplass!
46 Eiendom og barn er en pryd for det jordiske liv. Men det som varer, de rettferdige gjerninger, gir bedre belønning hos Herren og bedre håp!
49 Og Boken legges frem. Du ser at synderne er engstelige for dens innhold, og de sier: "Trøste oss, hva er vel dette for en bok? Den utelater verken stort eller lite, men regner opp alt." De finner alt de har gjort til stede. Herren gjør ingen urett.
54 Vi har snudd og vendt på allslags sammenligninger for folk i denne Koran. Mennesket er det mest kranglevorne av alt!
94 De sa: "Dhul-Qarnayn! Gog og Magog lager ufred og fordervelse i landet. Hva om vi betaler deg tributt, mot at du bygger en voll mellom oss og dem?" (*Dhul-Qarnayn er en hersker referert til i denne sure. Noen mener han er identisk med Aleksander den store. Gog og Magog - det er usikkert om det er to barbarer eller to folk det snakkes om her)
95 Han svarte: "Den makt min Herre har gitt meg er mer verdt enn penger! Men hvis dere yter god hjelp, skal jeg bygge en mur mellom dere og dem.
96 Bring meg jernbarrer!" Da han hadde fylt opp mellom de to fjellsider, sa han: Blås!" Da alt var glødende, sa han: "Kom med flytende metall som jeg kan tømme over det!"
105 Det er de som fornekter Herrens ord, og møtet med Ham. Deres gjerninger er uten verdi, Vi tillegger dem ingen vekt på oppstandelsens dag.
106 Helvete er deres belønning, fordi de var vantro og drev ap med Mitt ord og Mine sendebud!
Sure 19 - Maria - fra Mekka
7 "Sakarias, Vi bebuder deg en sønn og hans navn skal være Johannes. Vi har ikke latt ham bli oppkalt etter noen!"
8 "Herre," sa han, "hvordan skal jeg få en sønn når min hustru er ufruktbar og jeg selv er gammel og avfeldig?"
9 Han sa: "Det blir slik! Herren sier; 'Det er lett for meg! Jeg har før skapt deg, da du ingenting var.'"
16 Kom i hu Maria i skriften. Hun trakk seg tilbake fra sin familie til et sted i øst,
17 og anla slør fremfor dem. Vi sendte Vår ånd til henne, og den fremstod for henne som en vakker mann.
19 Han svarte: "Jeg er bare en Herrens utsending for å gi deg en sønn, ren av hjertet."
20 Da sa hun: "Hvordan skal vel jeg få en sønn, da ingen mann har rørt meg? Jeg er ikke løsaktig!"
21 Han svarte: "Slik blir det! Herren sier: 'Dette er lett for meg! For Vi vil gjøre ham til et tegn for menneskene og en nåde fra Oss. Dette er avgjort sak.'"
22 Så ble hun svanger med barnet, og trakk seg tilbake til et avsides sted.
29 Maria gjorde tegn henimot barnet, og de sa: "Hvordan vil du vi skal snakke til den som er et barn i vuggen?"
30 Da sa barnet: "Jeg er Guds tjener. Han har gitt meg skriften, og gjort meg til profet!
33 Måtte fred være over meg den dagen jeg ble født, den dag jeg dør, og den dag jeg gjenreises levende!"
34 Dette er Jesus, Marias sønn, med sanne ord, som de er i tvil om.
35 Det er ikke Guds vis å legge seg til et barn. Ære være Ham! Når han bestemmer noe, sier Han bare: "Bli!" Og det blir.
36 Vi skal arve jorden og alle som der er. Til Oss bringer dee tilbake.
41 Kom i hu Abraham i skriften! Han var en rettferdig mann, en profet.
51 Kom i hu Moses i skriften! Han var en hengiven mann, og et sendebud og en profet.
53 I Vår nåde gav Vi ham hans bror Aron, en profet.
54 Og kom i hu Ismael i Skriften! Han var en ordholden mann, og et sendebud og en profet.
56 Kom også i hu Idris i skriften! Han var en rettferdig mann, og en profet.
58 Disse er det som Gud har vist nåde blant profetene av Adams slekt, av dem som Vi lot seile med Noa, av Abrahams og Israels barn, av dem har Vi ledet og utvalgt. Når den Barmhjertiges ord ble forkynt for dem, falt de ned i tilbedelse under tårer.
66 Mennesket sier: "Når jeg er død, skal jeg da bringes frem levende?"
67 Kommer mennesket ikke i hu at Vi skapte ham tidligere, da han intet var?
68 Ved Herren! Vi skal sannelig samle dem, og satanene også! Så skal Vi la dem stille opp rundt helvete på kne.
96 De som tror og lever rettskaffent, dem vil den Barmhjertige møte med kjærlighet.
98 Hvor mange slektledd har Vi ikke utslettet før dem? Kan de spore en eneste av dem, eller høre den minste lyd fra dem?
Sure 20 - Ta Ha - fra Mekka
1 Ta Ha
2 Vi har ikke åpenbart Koranen for deg for å gjøre deg ulykkelig,
3 men som en påminnelse for den som frykter Gud,
4 og som åpenbaring fra Ham, som skapte jorden og de høye himler.
5 den barmhjertige sitter i ro på tronen.
9 Har du hørt beretningen om Moses?
10 Da han fikk se en ild, sa han til sitt husfolk: "Bli her! Jeg har oppdaget en ild. Kanskje jeg kan hente varme fra den, eller jeg kan finne ledelse ved ilden."
11 Da han gikk frem til den, lød en stemme: "Moses!
12 Jeg er Herren! Ta av deg sandalene! Du er i den hellige dal Tuwa
13 Jeg har utvalgt deg! Så lytt til det som blir åpenbart!
17 Men hva er det du har i din høyre hånd, Moses?
18 Han svarte: "Det er min stav. jeg støtter meg på den, og slår ned løv med den til småfeet, og jeg har også andre anvendelser for den."
19 Han sa: "Kast den, Moses!"
20 Så kastet han den, og se, den ble til en buktende slange.
21 Han sa: "Grip den, og frykt ikke! Vi skal gjøre den slik den var.
22 Og stikk hånden din under armen, og du vil ta den frem igjen hvit, men uskadd. Dette som et annet jærtegn,
23 for å vise deg noen av Våre større tegn.
37 Og Vi har vist deg Vår gunst en gang før,
38 da Vi gav din mor denne inspirasjon,
39 Legg ham i kassen og kast den i floden! Floden vil føre ham til bredden, så en fiende både av Meg og ham kan ta vare på ham.' Og Jeg sendte over deg Min kjærlighet, at du skulle formes for Mine øyne.
40 da din søster kom gående, og sa: 'Skal jeg vise dere til noen som kan ta seg av ham?' Så brakte Vi deg tilbake til din mor, så hun kunne tørke tårene, ikke sørge. Så drepte du et menneske, og Vi reddet deg ut av elendigheten. Og Vi utsatte deg for andre prøvelser. Mange år tilbrakte du blant Midians folk. Så kom du hit, Moses, som bestemt var.
41 Jeg har utvalgt deg for Min tjeneste.
52 Gå derfor, du og din bror, med Mine jærtegn! Og bli ikke trett av å komme Meg i hu!
56 Og Vi viste Farao alle Våre jærtegn. men han forkastet dem som løgn, og avslo.
57 Og han sa: "Moses, du er kommet til oss for å fordrive oss fra vårt land med din trolldom!
58 Vi skal sannelig vise deg tilsvarende trolldom! Fastsett et møte for oss begge, som ingen av oss må misligholde, og et passende sted!"
63 Farao tok ordet: "Disse to er utvilsomt trollmenn, som vil fordrive dere fra deres land ved trolldommen sin, og gjøre det av med deres utmerkede profesjon.
64 Sank i hop alle deres kunster og knep, og stig frem på rad. Den som vinner i dag, skal det visselig gå godt!"
65 De sa: "Skal du kaste, Moses, eller skal vi kaste først?"
66 Han svarte: "Nei, kast dere." Og sannelig, det så ut for ham som om deres taustumper og staver fôr omkring ved trolldommen deres.
67 Og Moses kjente frykt i sitt indre.
68 Men Vi sa til ham: "Vær ikke redd! Du er ovenpå!
69 Kast det du har i din høyre hånd, og det vil sluke alt de har laget i stand. For det de har laget i stand er bare trolldomskunster, og en trollmann går det ikke godt, hvor han enn ferdes."
70 Og trollmennene kastet seg ned i ærefrykt, og sa: "Vi tror på Arons og Mose Herre."
78 Farao forfulgte dem med sin hær, men de ble oppslukt av havet.
79 Farao førte sitt folk vill, og ledet dem ikke rett.
80 Israels barn, Vi reddet dere fra deres fiende! Og Vi sluttet pakt med dere på fjellet Sinais høyre side, og sendte manna og vaktler til dere!
102 På den dag det støtes i basunen, samler Vi synderne,
103 vilt stirrende, mens de hvisker til hverandre: "Vi var da bare en ukes tid i graven?"
108 På denne dag følger de oppstandne utroperen som ikke godtar krokveier. Stemmene dempes ydmykt fremfor den Barmhjertige. Du hører bare subbingen av nakne føtter.
109 På denne dag nytter det ikke å legge inn godt ord for noen, med mindre den Barmhjertige går med på det, og da i ordelag som Han er tilfreds med.
113 Således har Vi åpenbart den som en arabisk Koran. I den har Vi snudd og vendt på advarslene, så menneskene må vise gudsfrykt, eller at den må skape ettertanke hos dem.
114 Opphøyet er Gud, Kongen, den Sanne! Ha ikke hastverk med Koranen til dens åpenbaring til deg er fullbyrdet, og si: "Herre, la meg tilta i visdom!"
For neste innlegg, trykk her. For første innlegg, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar