11.01.2019

Koranen - del 6


Det går ikke lang tid mellom hver gang man kan finne artikler i avisen om islam. Og ikke alt er like hyggelig lesning. 15 februar 2012 kunne man i Aftenposten nesten ikke unngå å få øye på overskriften som med store bokstaver forkynte at "Vantro skal henges". Øverst kunne man da også i artikkelen ført i pennen av Torill Nordeng få konstatert at "Iran endrer straffeloven og innfører obligatorisk dødsstraff for frafalne. Hittil har de vært ofre for dommerens skjønn." I 'faktaboksen' får man opplyst følgende: Den nye straffeloven i Iran omhandler "apostase, kjetteri og heksekunster", og det definerer to typer apostater ("frafalne"): "Fitri" hadde minst en muslimsk forelder ved unnfangelsen. Hvis vedkommende i voksen alder erklærer seg som muslim og senere forlater troen, skal han dømmes til døden (kvinner til livsvarig fengsel). Dommen kan ikke omgjøres. "Melli" er født av ikke-muslimske foreldre, men har senere sluttet seg til islam. Hvis vedkommende forlater religionen igjen, skal han dømmes til døden. Men han får tre dagers frist til å vende tilbake til islam, hvor dette skjer, skal dødsdommen oppheves. Kjetteri. Enhver som erklærer seg som profet, skal dømmes til døden.
Jeg fortsetter med sitater fra Koranen:
Sure 12 - Josef - fra Mekka
4 En gang sa Josef til sin far: "Far, jeg så elleve stjerner samt solen og månen, jeg så dem kaste seg ned foran seg."
5 Han svarte: "Hør, min sønn, fortell ikke dette drømmesyn til dine brødre, ellers smir de renker mot deg Satan er menneskets klare fiende.
6 Slik vil Herren utvelge deg og lære deg å tyde hendingene, og fullbyrde Sin nåde mot deg og Jakobs slekt, som Han tidligere fullbyrdet den mot dine fedre, Abraham og Isak. Herren vet, er vis!"
7 Josef og hans brødre var jærtegn for dem som stiller spørsmål.
36 Sammen med ham kom to unge menn i fengselet. En av dem sa: "Jeg drømte at jeg presset vindruer," og den andre sa: "Jeg drømte at jeg bar brød på hodet som fuglene spiste av. Fortell oss hva det betyr. Vi ser at du er en snill mann."
41 Mine fengselfeller, hva angår den ene av dere, så skal han få skjenke vin for sin herre. Men hva den annen angår, så skal han bli korsfestet, og fuglene vil spise av hans hode. Den saken dere ber om beskjed er avgjort."
43 Kongen sa: "Jeg så i drømme syv fete kyr som syv magre åt opp, og syv grønne aks og syv tørre. Dere rådsmedlemmer, gi meg beskjed om mitt syn, om dere kan forklare drømmer."
47 Josef svarte: "Dere skal så i syv år som vanlig. Det dere høster skal dere la bli i aksene, unntatt litt som dere spiser.
48 Så vil det komme syv harde år som vil sluke alt dere har lagt til side for dem, unntatt litt som dere har på lager.
49 Men så, etter dette, kommer et år hvor menneskene unnsettes med regn, og i dette skal de presse vindruer."
99 Da de så kom til Josef, tok han sine foreldre til seg, og sa: "Kom inn i Egypt i trygghet, om dette er Guds vilje."
100 Han tok foreldrene opp til seg på tronen. Alle kastet seg ned for ham i ærefrykt. Han sa: "Far, dette er betydningen av mitt drømmesyn for lenge siden. Herren har gjort det til sannhet! Han viste meg godhet da Han befridde meg fra fengselet, og på nytt da Han førte dere hit fra ørkenen etter at Satan hadde sådd uvennskap mellom meg og mine brødre. Herren finner utvei for det han vil! Han er den Allvitende, den Vise.
109 Før din tid sendte Vi bare menn fra byene som Vi gav åpenbaringer. Har de ikke dratt omkring på jorden, og sett hva enden ble for folk som levde før dem. Sannelig, evighetens hjem er bedre for de gudfryktige. Forstår dere da ikke?
110 Men da sendebudene ble grepet av mismot, og tenkte at de kanskje hadde blitt forledet, da kom Vår hjelp til dem! Og alle ble reddet som Vi bestemte. Vår voldsmakt mot syndige mennesker kan ikke stanses!
Sure 13 - Tordenen - fra Mekka
2 Gud er den som plasserte himmelen der oppe, uten synlige støttepilarer. Derpå tok Han plass på tronen. Han satte sol og måne i tjeneste. Enhver av dem løper med fastsatt tid. Han ordner med alle ting. Han klargjør ordet, så dere må få visshet om møtet med Herren.
3 Han er det som har utbredt jorden, og laget faste fjell og elver på den. Alle frukter har Han skapt to og to i par. Og Han lar natten dekke over dagen. Sannelig, i dette er jærtegn for folk som tenker etter!
4 Og her finnes jordstykker ved siden av hverandre, vingårder, kornåkrer, palmetrær parvis og enkeltvis, alt vannet med samme vann. Noe foretrekker vi fremfor annet som frukt. Sannelig, i dette er jærtegn for folk som forstår.
8 Gud vet om det enhver kvinne bærer i sitt liv, om det livmoren vil kaste, og om det den vil utvikle. Hos Ham har alle ting sitt mål.
11 Enhver har et følge engler foran seg og bak seg, som passer på ham på Guds bud. Gud forandrer ikke et folks vilkår, før de forandrer seg selv! Om Gud tilsikter en refselse for et folk, kan det ikke avverges, og de har ingen unntatt Ham som tar seg av deres sak.
14 Ham tilkommer den sanne bønn. De som de ber til utenom Ham, kan ikke bønnhøre dem det ringeste. Det er som å strekke ut hendene mot vannet for å få det til munnen, det når den ikke. De vantros bønn er helt forfeilet.
17 Han sender vann fra oven, og dalene gjennomstrømmes etter sitt mål. Strømmen bærer skum på overflaten, lignende skummet av det som legges i ilden når man ønsker å lage smykker eller husgeråd. Slik beskriver Gud det reelle og det verdiløse. Skummet forsvinner som bobler, mens det som gagner menneskene forblir på jorden. Slik lager Gud lignelser.
18 De som hører på sin Herre, har det beste i vente. Men de som ikke hører på Ham, om de eide alt på jorden dobbelt opp, ville de tilby det for å kjøpe seg fri. Disse får en slem avregning, og helvete blir deres herberge. Et sørgelig hvilested!
Sure 14 - Abraham - fra Mekka
15 De bad om en avgjørelse, og enhver sta voldshersker ble gjort til skamme.
16 Foran ham er helvete, med sårveske å drikke, i små slurker,
17 nesten uten å greie å svelge det. Døden er over ham fra alle kanter, men han kan ikke dø. Foran ham ligger en hard straff.
18 Slik forholder det seg med dem som fornekter Herren. Deres gjerninger er som aske for vinden en stormfull dag. De oppnår intet ved det de har prestert. Dette er villfarelse, langt fremskreden.
22 Satan sier når saken er avgjort: "Gud gav dere et sant løfte. Jeg gav dere også et løfte, men jeg svek dere. Jeg hadde ingen makt over dere. Jeg kunne bare kalle på dere, og så hørte dere på meg. Skyld ikke på meg, men skyld på dere selv. Jeg kan ikke hjelpe dere, og dere kan ikke hjelpe meg. Jeg trodde ikke at dere tidligere satte meg på linje med Gud." De urettferdige går en smertelig straff i møte.
26 Et dårlig ord er som et dårlig tre, som slites opp av jorden, uten hold.
35 En gang sa Abraham: "Herre, gjør denne by til et trygt sted, og hold meg og mine barn borte fra å dyrke avguder.
39 Gud være lovet som gav meg tross min alder Ismael og Isak. Sannelig, Herren hører min bønn.
47 Tro ikke at Gud sviker Sitt løfte til Sine sendebud. Gud er mektig og innehar hevnen.
48 Den dag forvandles jorden til en annen jord, og også himlene, og alle trer frem for Gud den Ene, den Uovervinnelige.
49 På denne dag vil du se synderne bundet sammen i lenker,
50 i kjortler av tjære, med ansiktene dekket av ild,
51 slik at Gud kan belønne enhver etter fortjeneste. Sannelig, Gud er rask i avregningen!
For neste innlegg, trykk her. For første innlegg, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar