11.01.2019

Koranen - del 5

(Niqab)

I Aftenposten 13.februar 2012) kunne man lese en artikkel ført i pennen av Olga Stokke med overskrift "Utilslørt debatt om islamske klær". Artikkelen var grei nok, men ble etter min mening skjemmet av flere feil. Det står at "hijab" er nevnt 7 ganger i Koranen, jeg kan ikke finne et eneste sted. Surene det er referert til nevner riktignok "slør" og "forheng", men å forklare/oversette det med hijab stemmer ikke i mine ører. Noen referanser er direkte feil. Kari Vogt, som jeg har benyttet som kilde i tidligere innlegg er også sitert i artikkelen.
Om noen av plaggene som kvinner bærer, er følgende definisjoner verdt å merke seg: Hijab: Tørkle som dekker hode, hår, nakke og hals. Hijab betyr opprinnelig adskillelse mellom kjønnene. Burka: Fotsid kappe fra Afghanistan som dekker hode, ansikt og kropp. Vevd gitter foran øynene. Niqab: Fotsid kappe som dekker hode, ansikt og kropp, bare med en glipe til øynene. Forøvrig uttaler religionsviter Lena Larsen ved Universitet i Oslo at hun "er negativ til bruk av niqab i Norge og påpeker at ansiktssløret ikke er påbudt i islam. Hun konstaterer at i Norge regnes åpenhet og øyekontakt i kommunikasjon som en moralsk verdi. Å dekke ansiktet gjør bare bankranere (med finlandshetter), og å vike unna med blikket innebærer at man kan gi inntrykk av å ha noe å skjule."
Så til sitatene:
Sure 9 - Bruddet - fra Medina
5 Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik.
17 Det passer seg ikke for avgudsdyrkere å ta seg av Guds moskeer så lenge de personlig fremviser vantro. Disse er det hvis gjerninger er verdiløse. I Ilden skal de være og bli.
29 Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet.
30 Jødene sier: «Ezra er Guds sønn,» og de kristne sier: «Messias er Guds sønn.» Dette er faktisk det de sier, og de tar etter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!
31 De har tatt sine rabbier og munker til herrer utenom Gud, og Messias, Marias sønn! Men de ble pålagt å tjene én Gud! Det er ingen gud unntatt Ham! Priset være Han, hevet over det de setter ved Hans side!
34 Dere som tror, mange rabbier og munker fortærer folks eiendom til ingenting, og skaper hindringer på Guds vei. De som samler seg skatter av gull og sølv, og ikke bruker dem for Guds sak, for dem skal du bebude en smertelig straff,
35 den dag da skattene gjøres glødende i helvetes ild, og de brennemerkes med dem på pannen, sidene og ryggen: "Dette er det dere har samlet til dere selv! Smak nå hva dere har samlet i lader!"
60 Almissegaver er for de fattige og trengende, for dem som arbeider med dem, for dem hvis hjerter skal forsones, til frikjøping av slaver og skyldnere, til fremme av Guds sak og til veifarende. Dette er Guds forskrift. Gud vet, er vis.
68 Hud har lovet hyklerne, menn og kvinner, og de vantro, helvetes ild. Der skal de være og bli. Dette er passende for dem. Guds forbannelse hviler over dem, og de har en varig straff i vente.
70 Hadde de ikke fått beretningen om dem som var før dem? Om Noas folk, og om Ad og Thamod, om Abrahams folk, folket i Midian og de sammenstyrtede byer? Deres sendebud kom til dem med klar beskjed, for Gud ville ikke gjøre dem urett. Men deres urett rammet dem selv.
72 Gud har lovet de troende, menn og kvinner, paradisets haver, hvor bekker sildrer, og der skal de være og bli, herlige boliger i Edens haver. Og Guds velbehag, større enn alt. Dette er den store seier.
73 Hør, profet! Strid mot de vantro og hyklerne! Vær hard mot dem! Helvete blir deres herberge. Et sørgelig endelikt!
97 Ørkenaraberne er de verste i vantro og hykleri, og de mest troendes til ikke å kjenne de lover som Gud har åpenbart for Sitt sendebud. Gud vet, er vis.
99 Men blant ørkenaraberne finnes også slike som tror på Gud og på dommens dag, og som anser det de yter som offerhandling for Guds åsyn, som Sendebudets bønner. Ja, det er en offerhandling for dem i Sin nåde. Gud er tilgivende, nåderik.
109 Hvem er vel best! Den som har grunnet sin bygning på frykt for Gud og på Hans velbehag, eller den som har satt sin bygning på kanten av en undergravet sandbanke, som styrter ned med ham i helvetes ild? Gud leder ikke illgjerningsmenn.
111 Gud har kjøpt de troendes liv og eiendom mot paradisets have. De kjemper for Guds sak, de feller eller felles. Dette er et bindende løfte for Ham, i loven, evangeliet og Koranen. Og hvem holder sin forpliktelse bedre enn Gud? Føl glede ved den handel dere har gjort! Det er den store seier!
114 Abraham bad kun om tilgivelse for sin far på grunn av et løfte som han hadde gitt ham. Men da det ble klart for ham at han var Guds fiende, sa han seg løs fra ham. Abraham var medlidende, mild.
116 gud tilhører herredømmet over himlene og jorden. Han gir liv og død. Dere har utenom Gud ingen venn eller hjelper.
123 Dere som tror, bekjemp de vantro som bor i nærheten! La dem finne hardhet i dere! Vit at Gud er med de gudfryktige.
Sure 10 - Jonas - fra Mekka
4 De vantro har i vente kokende vann som drikke og en smertelig straff, fordi de var vantro.
13 Vi har utslettet generasjoner før dere, da de handlet urett. Deres sendebud kom til dem med klar beskjed, men de ville ikke tro. Slik belønner vi syndige folk.
37 Denne Koran er ikke oppdiktet utenom Gud, men er en stadfestelse av det som forelå før dem, og en forklaring av skriften, herom hersker ingen tvil, fra all verdens Herre.
90 Vi drog med Israels barn gjennom havet. Farao og hans hær fulgte dem med vold og fiendskap i sinne, inntil han var i ferd med å drukne, og sa: "Jeg tror at det er ingen annen Gud enn Ham, som Israels barn tror på, og jeg gir meg Ham i vold."
93 Vi bosatte Israels barn i en god bosetning, og Vi forsynte dem med gode ting. Det var ingen uenighet blant dem før kunnskapen kom til dem. Men Herren vil treffe avgjørelse mellom dem på oppstandelsens dag, i det de var uenige om.
Sure 11 - Hod - fra Mekka
6 Det er intet krek på jorden unntatt at dets underhold pålegger Gud. Han vet hvor det er og hvor det bor. Alt er klart foreskrevet.
15 Dem, som begjærer jordelivet og dets prakt, vil Vi gi fullt mål for deres gjerninger her, og de vil ikke bli snytt på vekten.
16 Disse er det som ikke har annet i vente i det hinsidige enn Ilden. De de har prestert her er intet verdt, alt de har gjort er fåfengt.
25 Vi sendte Noa til sitt folk: "Jeg er en klar advarer for dere,
26 så dere ikke skal tilbe noen annen enn Gud! Jeg frykter en smertelig dags straff for dere!"
27 Rådet i hans folk, som var vantro, sa: "Vi ser ikke annet enn at du er et vanlig menneske som oss. Vi ser ikke annet enn at bare folk fra vårt laveste sjikt følger deg, uten ettertanke. Vi kan ikke se at dere har noe fortrinn fremfor oss. Nei, vi anser dere for å fare med løgn!"
28 Noa svarte: "Hør mitt folk! Hva mener dere? Hvis jeg holder meg til klar beskjed fra min Herre, og Han har sendt meg en nådegave som unngår deres blikk, skulle vi da påtvinge dere dette mot deres vilje?
29 Mitt folk, jeg ber ikke om penger for dette. Min lønn er Guds sak. Men jeg viser ikke bort dem som tror! De vil møte sin Herre! Jeg anser dere sannelig for uvitende folk.
30 Mitt folk, hvem kan vel hjelpe meg overfor Gud, om jeg viste dem bort? Vil dere da ikke tenke etter?
31 Jeg sier ikke til dere at jeg disponerer Guds skatter, eller at jeg kjenner det skjulte. Og jeg sier ikke at jeg er en engel. Heller ikke sier jeg til dem som dere ser ned på, at Gud vil aldri gi dem noe godt! Gud kjenner best det som bor i deres hjerter. Om jeg sa noe slikt, ville jeg handle urett!"
36 Noa ble inspirert dette: "Ingen av ditt folk vil komme til troen, unntatt de som allerede tror. Bli ikke fortvilet over det de gjør!
37 Lag Arken for Våre øyne, og etter Vår inspirasjon, og snakk ikke til Meg om dem som gjør urett. De skal druknes!"
40 Når så Vår beslutning ble iverksatt og vannet fløt over, sa Vi: "Ta om bord et par av alt, og din familie, unntatt den mot hvem ordet er utgått, og dem som tror." Men det var få som trodde sammen med ham.
42 Og den drev rundt med dem i fjellhøye bølger, og Noa ropte til sin sønn som stod avsides: "Min sønn, kom om bord til oss! Bli ikke hos de vantro!"
43 Men han svarte: "Jeg tar tilflukt til et fjell som kan beskytte meg mot vannet." Da sa Noa: "Det er i dag intet som kan beskytte mot Guds bestemmelse, unntatt for dem Han viser nåde." Så skilte en bølge mellom de to, og han ble blant dem som druknet.
44 Det lød: "Jord, oppsluk ditt vann! Himmel, hold inne!" Og vannet sank. Beslutningen var fullført, og Arken kom til ro på fjellet al-Dsjudi. Og det lød: "Bort med de urettferdige!"
45 Noa påkalte Herren, og sa: "Herre, min sønn er jo av min familie, og Ditt løfte er sannhet? Du er den viseste dommer."
46 Han sa: "Noa, han hører ikke til dine. Han står for en urett handling. Snakk ikke til meg om noe du ikke har greie på. Jeg formaner deg, at du ikke må bli en dåre."
50 Til folket Ad sendte Vi deres bror Hod, og han sa: "Hør, mitt folk, tjen Gud! Dere har ingen annen gud enn Ham! Dere bare dikter opp!"
114 Forrett bønnen ved dagens ytterpunkter og i de nære nattetimer. De gode gjerninger fordriver de onde. Dette er en påminnelse for dem som viser omtanke.
115 Vis standhaftighet! Gud lar ikke deres lønn gå tapt som handler vel!
123 Gud er himlenes og jordens mysterium. Til Ham føres alt tilbake. Tjen Ham, og forlat deg på Ham! Herren er ikke likegyldig med hva dere gjør."


For neste innlegg, trykk her. For første innlegg, klikk her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar