19.03.2019

Stuntpoeten Olav Angell

  Har lenge vært glad i dikt. Det er kanskje flaut å innrømme, men. . . Som barn kjente jeg ikke til det utenom fra regler og sanger. Som ungdom hatet jeg det. Særlig på gymnaset, under det som ble kalt diktanalyse. Det var obligatorisk, og jeg strittet imot. Men jeg kom tilbake til dem. Kanskje man først blir oppmerksom og grepet noe senere i livet. Frivillighet hjelper. For en liten stund siden refererte jeg et par dikt fra en «gatepoet». Fra en annen venn av meg ble jeg oppmerksom på en annen dikter. Han selger ikke sine dikt på gaten, men den diktsamlingen jeg ble forært er fra hans debut i 1966. Utgitt på Gyldendal Norsk Forlag. Olav Angell, født 1932 i Trondheim, gikk bort 23. september i år. Foruten dikt, noveller og romaner, var han også kjent som oversetter. Blant annet av klassikere som Tom Sawyer og Huckleberry Finn, Gjøkeredet og James Joyces mastodont Ulysses (som jeg dessverre ikke har klart å kjempe meg gjennom). Han var også særdeles interessert i jazz, og drev programmer om det i samarbeid med Rolv Wesenlund på NRK.



(Olav Angell)
  Uansett, nedenfor er to av diktene hans fra debuten «Burlesk» gjengitt. Også Angells fantasi syntes meg å være ganske spesiell. Men, som Gyldendal skriver: «Her er en mann med noe på hjertet». Selv innrømmer jeg å ha litt sansen for de «avantgarde», og ser nå Makedonia i et utvidet perspektiv!:
Korsfarer
Vibrerende orgelbrus
i den avholdte bysantiske badeby
Den gjenreiste korinterkatedral
badet i det tause eftermiddagsskjær
tar atter imot
de sannhetssøkende turister
Med verdighet skyver
den kristne iskremselger
en glitrende perle vekk
fra sin polerte panne
Løsner sitt hjemmegjorte treben
og knipser adspredt bort
to makedonske fluer
B-52
Frihetens fengslende fugler
ses stundom fra neden
Svangre hylstre underveis
også denne dag
med gaver til
asiatiske barn
Underskjønne napalmbrød
brummer utålmodig
over jungelens
underernærte trommer
Epidemiske slekter
forvitres i roser
av glødende hjelpsomhet
Hold ut vakre barn
Presidenten glemmer aldri
menneskeheten på en torsdag
På bakerste omslagsside skriver Gyldendal at Angell i «Vinduet»'s debutantnummer våren 1966 fortalte at den europeiske litteraturen som opptok ham mest på det tidspunkt var James Patrick Donleavy, Günther Grass, Johnson (som muligens er den tyske forfatter Uwe Johnson, 1934-1984), Hans Magnus Enzensberger, Jean Genet og Slawomir Mrozek. Her må jeg med skam å melde innrømme at det eneste jeg har lest av ovennevnte forfattere er «Blikktrommen».
Kilde: Olav Angell, «Burlesk», Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 1966. Med takk til giveren!
For dikt fra forrige stuntpoet, klikk her. For neste dikter, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar