20.03.2019

Vår og bursdag!

  Det er i dag bare 191 år siden Henrik Ibsen ble født. Jeg burde ha gledet meg, denne for meg første vårdag i Norge. Jeg ble sittende på plattingen utenfor min ringe bolig, greit, verken ring eller min, men jeg setter pris på både den og omgivelsene. I solskinnet satt jeg således og leste videre i romanen (kall det gjerne en selvbiografi) "Melding til alle reisende" av forfatteren Liv Køltzow, tidligere bosatt i Veståsen i Bærum. Samtidig kontemplerte og smilte jeg litt mot en sol og vår i spe, men var også litt trist. Jeg smilte mest over vårens første flue som hadde våknet fra dvale og landet i mitt beger. Pussig nok overlevde han (eller hun) og fløy videre etter litt vingetørking på mitt lille bord. 



 Og så var det vakkert å lytte til "Ave Maria" med Placido Domingo og "Die Wiener Sängerknaben" i bakgrunnen. Tristessen, men også en dikter, skal jeg komme tilbake til, muligens på fredag. Ikke på grunn av, men på tross av Goethes dødsdag; presis to dager og fire år etter Ibsens fødsel.

  En fin vår ønskes!

For forrige innlegg, klikk her. For neste innlegg, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar